Ο «ΚΕΦΑΛΟΣ - Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς» έχει ξεκινήσει μία νέα δράση με τίτλο: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ» (ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ 4ο ΤΟΜΟ γίνονται δεκτές έως τις 31/12/2020 - ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ: ΕΔΩ) και προσκαλεί όλους τους Λογοτέχνες, Ποιητές και Συγγραφείς να συμμετάσχουν σ' αυτήν. Σκοπός της εν λόγω δράσης είναι η προβολή μέσω αφιερωμάτων και συνεντεύξεων των σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών, Ποιητών και Συγγραφέων, είτε έχουν εκδώσει κάποιο βιβλίο είτε όχι και η δημιουργία του τέταρτου τόμου της «Εγκυκλοπαίδειας των Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών», η οποία έχει συσταθεί σε μία ανεξάρτητη ιστοσελίδα με τη μορφή ηλεκτρονικών τόμων και την έκδοση δωρεάν e-book.
Στη σημερινή μας παρουσίαση στα πλαίσια της δράσης: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ», θα σας παρουσιάσουμε τον λογοτέχνη, Χρόνη Τσιριγώτη, ο οποίος συμμετέχει στην «Εγκυκλοπαίδεια Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών» και απάντησε στις ερωτήσεις του Δημοσιογράφου, Λογοτέχνη και Εκδότη του Περιοδικού Κέφαλος, κ. Πλούταρχου Πάστρα, για το λογοτεχνικό του έργο, τα βιβλία και τη λογοτεχνία.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΧΡΟΝΗ ΤΣΙΡΙΓΩΤΗ
1. Αν έπρεπε να δώσετε έναν ορισμό για τη λογοτεχνία, ποιος θα ήταν αυτός;
Κατά την δική μου θεώρηση Λογοτεχνία είναι το καταφύγιο των συναισθημάτων και της έκφρασης της ψυχής διαμέσου της τέχνης του λόγου. Ο χρόνος παγώνει την καθημερινότητα μας. Εικόνες, συναισθήματα, αξίες, αγωνίες και τελικά η κάθαρση προβάλλονται με έναν ιδιαίτερο τρόπο στον γραπτό λόγο ανασύροντας κρυφές πτυχές από τον καθρέπτη του εαυτού μας που ποτέ δεν αντικρίσαμε ή φοβόμαστε να συγκρουστούμε.
2. Τι μπορεί να προσφέρει η λογοτεχνία στο σύγχρονο άνθρωπο;
Σαφώς η λογοτεχνία δεν σου θέτει κανόνες και καλούπια ορθόδρομου βίου αλλά ούτε προσπαθεί να προσηλυτίσει ευάρεστους χαρακτήρες. Μέσα από αυτήν όμως ο αναγνώστης εμβαθύνει την σκέψη και την κριτική του ικανότητα. Δεν μένει στο περιτύλιγμα αλλά απελευθερώνει δυνάμεις που ήταν ανενεργές και ξυπνά συναισθήματα που θεωρούσε αχαρτογράφητα και σίγουρα οδηγείται στην αυτοβελτίωση και εσωτερική ισορροπία του.
3. Η ποίηση στις ημέρες μας δεν έχει τη θέση που κατείχε παλαιότερα. Για ποιο λόγο πιστεύετε πως συμβαίνει αυτό και πως θεωρείτε ότι θα είναι το μέλλον της;
Ο διαφορετικός και αυτοματοποιημένος τρόπος ζωής και η ρουτίνα ολοένα μας αποξενώνει, μας μαραίνει από αγάπη, ενδιαφέρον και αλληλοβοήθεια και ολοένα κλεινόμαστε στον εαυτό μας δίχως άνοιξη και ξαστεριά. Προσδοκώ στην αναγέννηση της γενικής παιδείας από το ξεκίνημα στο δημοτικό. Η ποίηση να μην απομνημονεύεται αλλά να αγκαλιάζει και να αναδεικνύει τις ευαίσθητες χορδές του κάθε χαρακτήρα και συνάμα να τον εμβαθύνει στα άδυτα του εαυτού του. Η νέα γενιά που θα ωριμάσει από τα οφέλη της ποιήσεως θα αποτελέσει τον ιδανικό πρεσβευτή αυτής.
4. Και τώρα μία δύσκολη ερώτηση. Τι σημαίνει για σας ποίηση;
4. Και τώρα μία δύσκολη ερώτηση. Τι σημαίνει για σας ποίηση;
Ποίηση σε έμμετρο ή ελεύθερο στίχο είναι να αισθανθεί ο αναγνώστης εικόνα και ήχο μέσα από τον στίχο. Να κλείσει τα μάτια του, να ακούσει, να μυρίσει, να γευτεί, να αντικρίσει μέσα από λέξεις που εύστοχα και περίτεχνα δομημένες θα τον οδηγήσουν σε αυτήν την κορύφωση.
5. Πότε ξεκινήσατε ν’ ασχολείστε με την τέχνη του λόγου και ποιος ήταν ο λόγος που σας παρότρυνε;
Πριν λίγα χρόνια στον τόπο μου στην Σύρο έλαβε χώρα σεμινάριο δημιουργικής γραφής. Άγνωστο σεμινάριο και είχα την περιέργεια να ανακαλύψω τι ακριβώς θα διδασκόμουνα. Ο δάσκαλος συγγραφέας Αντώνης Κρύσιλας μου έδειξε το μονοπάτι της τέχνης του λόγου και τον ευχαριστώ.
6. Γιατί γράφετε;
Ο λόγος που γράφω είναι για να γνωρίσω τον κρυμμένο μου εαυτό. Να ανασύρω απόκρυφα κομμάτια του πάζλ που συνθέτουν και ολοκληρώνουν τον ανθρωπομορφισμό μου.
7. Ποια είναι η πηγή της έμπνευσής σας;
Τα βιώματα και τα ψήγματα αισιοδοξίας αποτελούν πηγή έμπνευσης καθώς και η σύντροφος Φωτεινούλα και η μαμά Άννα που με στηρίζουν και με εμπνέουν.
8. Με ποιο λογοτεχνικό είδος ασχολείστε περισσότερο;
Με το διήγημα όπου είναι αφενός βραχείας διάρκειας με έναν δυο πρωταγωνιστές με αρχή, μέση και κορύφωση της ιστορίας καθώς και με την ποίηση.
9. Μιλήστε μας για το λογοτεχνικό σας έργο.
Έχω δημοσιεύσει διηγήματα στην ιστοσελίδα 121 Λέξεις και έχω λάβει έπαινο στον διαγωνισμό ποίησης της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών με το ποίημα «Ειμαρμένη» καθώς και έπαινο από το λογοτεχνικό περιοδικό Κελαινώ με το ποίημα «Αναπότρεπτη μοίρα». Aπό τον διεθνή πολιτιστικό φορέα Αμφικτυονία Ελληνισμού έλαβα έπαινο με το ποίημα «Αερικό». Διήγημα μου έχει συμπεριληφθεί στην συλλογή διηγημάτων από τον κύκλο γραφής που μετείχα με τίτλο «Συγγραφείς εξ αγχιστείας». Λογοτεχνικό έργο μου με τίτλο: Φεστιβάλ βιβλίου, έχει συμπεριληφθεί στο καλλιτεχνικό ημερολόγιο 2019 του λογοτεχνικού ιστότοπου τοβιβλίο.net.
10. Πείτε μας λίγα λόγια για το τελευταίο σας βιβλίο που έχει τίτλο: «Συγγραφείς εξ αγχιστείας».
Στις 8 Δεκεμβρίου του 2017 κυκλοφόρησε το συλλογικό βιβλίο διηγημάτων που προέκυψε από τους κύκλους δημιουργικής γραφής και εμπεριέχει διήγημα μου. Η συγκίνηση απερίγραπτη καθώς είχα την τιμή να συμμετάσχω με καλή πορεία του βιβλίου στο αναγνωστικό κοινό.
11. Ποια είναι η αγαπημένη σας ώρα μέσα στην ημέρα που κάθεστε και γράφετε;
Συνήθως το βράδυ ξεκλέβω λίγο χρόνο από τον ύπνο και γράφω διορθώνω, πολλές φορές σκίζω και ξαναγράφω. Οι επαγγελματικές και οικογενειακές υποχρεώσεις εξανεμίζουν τις χρονικές στιγμές της ημέρας.
12. Πως είναι η ζωή ενός λογοτέχνη στα χρόνια της κρίσης;
Κοιτάξτε η επαγγελματική μου δραστηριότητα αναφέρετε σε ανθρωπιστική εργασία οπότε και δεν προσδοκώ βιοποριστική πρόσοδο από την λογοτεχνία. Όμως υπάρχουν δεκάδες λογοτέχνες που κύρια πρόσοδος διαβίωσης έχουν την τέχνη του λόγου. Η κρίση δυστυχώς ήρθε και στο κατώφλι της λογοτεχνίας. Ο αρχέγονος νόμος της προσφοράς και της ζήτησης οδήγησε πάρα πολλούς συγγραφείς σε οικονομικό αδιέξοδο και κατά συνέπεια σε άσχημες καταστάσεις.
13. Πως θα χαρακτηρίζατε τη λογοτεχνική παραγωγή σήμερα;
Η παραγωγή λογοτεχνημάτων είναι πολλαπλά περισσότερη από το ελάχιστο αναγνωστικό κοινό με αρνητικές οικονομικές συνέπειες τόσο για τους εκδοτικούς οίκους αλλά κυριότερα για τους ίδιους τους συγγραφείς.
14. Ποιο θεωρείτε πως είναι το μυστικό της επιτυχίας ενός Best Seller;
Πιστεύω δεν υπάρχει καλούπι και μυστικό για να εκτοξευθεί ένα λογοτεχνικό έργο. Διότι εάν υπήρχαν μυστικές συνταγές τότε το κάθε έργο θα έχανε την μοναδική αξία και ιδιαιτερότητα του και όλα μαζί θα ευρίσκοντο κάτω από έναν κοινό παρανομαστή και περιεχόμενο, με μία μίζερη πλοκή και εξέλιξη. Τώρα εάν η μαζική διαφήμιση το εκτοξεύσει σαν διάττοντας αστέρας με ελάχιστη διάρκεια παραμονής στην βιβλιοθήκη μας και στην μνήμη μας, είναι θέμα αισθητικής του καθενός μας.
Πρόσφατα τελείωσα ένα αλληγορικό μυθιστόρημα του αξέχαστου πατριώτη μου μεγάλου δημιουργού Μάνου Ελευθερίου «Άνδρες του αίματος».
19. Ποια είναι τ’ αγαπημένα σας βιβλία;
Η παραγωγή λογοτεχνημάτων είναι πολλαπλά περισσότερη από το ελάχιστο αναγνωστικό κοινό με αρνητικές οικονομικές συνέπειες τόσο για τους εκδοτικούς οίκους αλλά κυριότερα για τους ίδιους τους συγγραφείς.
14. Ποιο θεωρείτε πως είναι το μυστικό της επιτυχίας ενός Best Seller;
15. Αν έπρεπε να επιλέξετε ανάμεσα στο έντυπο ή στο ηλεκτρονικό βιβλίο, εσείς ποιο θα επιλέγατε;
Είμαι παραδοσιακός της παλαιάς κοπής. Του σβήσε, γράψε και σκίσε εάν κάτι δεν μου αρέσει γράφοντας. Λατρεύω να ανοίγω το βιβλίο και να ταξιδεύω στις σελίδες του. Πιστεύω πως το βιβλίο έχει ψυχή. Σου μιλάει και προσπαθείς να το αποκωδικοποιήσεις. Αυτή η μαγεία χάνετε στο ηλεκτρονικό βιβλίο.
16. Ποια συμβουλή θα δίνατε σ’ ένα νέο λογοτέχνη;
Να ξεκινήσει να διαβάζει κλασσικούς συγγραφείς και να εξελίσσετε μέσα από αυτούς πριν προχωρήσει σε σύγχρονους. Να ποτίζει την δίψα του για γραφή με διάβασμα. Έτσι θα έρθει η ωρίμαση του λόγου του.
17. Τώρα ας περάσουμε στην πλευρά του αναγνώστη. Ποιο είναι το τελευταίο βιβλίο που διαβάσατε;Πρόσφατα τελείωσα ένα αλληγορικό μυθιστόρημα του αξέχαστου πατριώτη μου μεγάλου δημιουργού Μάνου Ελευθερίου «Άνδρες του αίματος».
18. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας συγγραφείς;
Ο μεγάλος δάσκαλος Νίκος Καζαντζάκης, Διδώ Σωτηρίου, Ηλίας Βενέζης, Χρόνης Μίσσιος, Βασίλης Ραφαηλίδης, Μάνος Ελευθερίου.
Οδός Αβύσσου αριθμός 0 του Λουντέμη, Ιστορία κωμικοτραγική του Ελληνικού Έθνους του Ραφαηλίδη, Ο καπετάν Μιχάλης του Καζαντζάκη, Ιστορία ενός αιχμαλώτου του Στρατή Δούκα, Ακυβέρνητες πολιτείες του Στρατή Τσίρκα.
20. Τελευταία ερώτηση. Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια στο χώρο της λογοτεχνίας;
Σύντομα ευελπιστώ να τελειώσω ένα ακόμη διήγημα μου και να μετέχω ανελλιπώς σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς που λαμβάνουν χώρα. Το πρώτιστο είναι να έχουμε υγεία και ακολουθούν οι καλές εμπνεύσεις. Σας ευχαριστώ για την τιμή που μου κάνετε και σας εύχομαι υγεία πρόοδο και δημιουργία.
* * *
ΑΝΑΠΟΤΡΕΠΤΗ ΜΟΙΡΑ
(του Χρόνη Τσιριγώτη)
(του Χρόνη Τσιριγώτη)
Θλίψη σμιλεύει την ψυχή,
απ’της αντάρας την βουή.
Γεύομαι γλυφό νερό,
μοίρα στοίχειωσες ανθό.
Βουβά χωνεύομαι στην δίνη,
θωρώντας έρμα την γαλήνη.
Πρόσω μηχανές δουλεύουν,
την λαχτάρα ζωντανεύουν.
Η μέρα κύλησε μουντή,
αλλοπαρμένη Ιθάκη.
Λυσσομανούν τα κύματα,
ραγίζει το κουφάρι.
Το δείλι σκόρπισε συντρίμμια,
κρύο σκέπασε την γύμνια.
Ρηχή ανάσα στο πνευμόνι,
η προσμονή σου με λυτρώνει.
Λάμψη αχνή ξεπρόβαλε,
στου φεγγαριού την ρότα.
Κερί τα σπλάχνα ζέστανε,
του μελτεμιού την πλώρα.
Η αγκαλιά σου μάνα μου,
απάγκιο και λυχνάρι.
Το χνώτο σου, ανάσα μου,
λιόπυρο αλφαβητάρι.
ΕΙΜΑΡΜΕΝΗ
(του Χρόνη Τσιριγώτη)
Μήλο εδόθη χάρισμα, απ΄ του φιδιού την κόψη
του παραδείσου τα κλειδιά, των πρωτοπλάστων πτώση.
Ριζώθηκε η ομορφιά στην ράχη του πολέμου,
πανούργο περιτύλιγμα, ξελόγιασμα του ανέμου.
Η σάρκα δίνεται βορά στην έλξη του μοιραίου.
Λιόχαρη μέρα πλάνεψε, της κατοχής τη στάχτη
κόρη γεννάται δωρική στης καταχνιάς την άκρη.
Γυμνή τη μοίρα της θωρεί χωρίς ασπίδα να ’χει.
Αγέρωχη κορμοστασιά, με αγκάθινο στεφάνι
τα δάκρυά της χείμαρρος στης θάλασσας τα βάθη.
Σχολείο δεν εγνώρισε, γράμματα να σπουδάσει
τσαλακωμένα όνειρα στου φεγγαριού τη χάση.
Νιοβλάσταρη στους αργαλειούς στο φάδι, το λανάρι
το δειλινό ξεδίψαγε με το αλφαβητάρι.
Νόμο πατέρα τίμησε, το θέλημά του πράττει.
Ο κρίνος άνθισε νωρίς, μοσχοβολά η φύση
δεν πρόκαμε ν’ αγαπηθεί, τον έρωτα να ζήσει.
Ο κύρης την πρόσταξε νύφη γοργά να γίνει
αγόγγυστα σκλαβώθηκε στον άντρα που υπεδείχθη.
Τα χρόνια χαραμίστηκαν από καταβολή της.
Με του Οδυσσέα το σπαθί, φονεύτηκαν μνηστήρες
την Πηνελόπη λύτρωσε, νέμεσης οι θυσίες.
Το πεπρωμένο έγραψε για ’κείνη μηδέ για άλλους.
Υπάρχουν γλυκοθώρητες, με γνώση προικισμένες
φαρέτρα τους υπομονή στην αρετή δοσμένες;
ΑΕΡΙΚΟ
(του Χρόνη Τσιριγώτη)
(του Χρόνη Τσιριγώτη)
Σαν αερικό θα φύγω
μες την καταιγίδα,
λεμονανθός της άνοιξης
χαμένης Ατλαντίδας.
Σκέψη μου νωπή
της νιότης η ανατολή,
του κάμπου ηλιαχτίδα.
Λίπασμα που μίσεψες
την άγια σου Ελπίδα.
Άγουρο τσαμπί καμώνεσαι
στου αμπελιού το κλίμα.
Τσαλαβουτώ στα κύματα
με φάρο φυλαχτό μου,
κουφάρι χόρεψε βουβό
αστροφεγγιά του πόνου.
Νωχελικά τα βήματα
μες το ουράνιο τόξο,
τα χρώματα εσμίλεψαν
τον φωτεινό σου δρόμο.
Μοσχοβολά τ’ απάγκιο σου
χαρά το άγγιγμά σου,
ο χρόνος ρέει λιόκαρδος
στην θέρμη αγκαλιά σου.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΧΡΟΝΗ ΤΣΙΡΙΓΩΤΗ
Ο Χρόνης Τσιριγώτης γεννήθηκε την Πρωτοχρονιά του ’73 στην Σύρο. Σπούδασε χειριστής ιατρικών συσκευών απεικόνισης και εργάζεται στο Γενικό Νοσοκομείο Σύρου. Τον ελεύθερο χρόνο του ασχολείται με την δημιουργική γραφή τον εθελοντισμό και την πεζοπορία.
Έχει δημοσιεύσει διηγήματα στην ιστοσελίδα 121 Λέξεις και έχει λάβει έπαινο στον διαγωνισμό ποίησης της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών με το ποίημα «Ειμαρμένη» καθώς και έπαινο από το λογοτεχνικό περιοδικό Κελαινώ με το ποίημα «Αναπότρεπτη μοίρα». Aπό τον διεθνή πολιτιστικό φορέα Αμφικτυονία Ελληνισμού έλαβε έπαινο με το ποίημα «Αερικό». Διήγημα του έχει συμπεριληφθεί στην συλλογή διηγημάτων από τον κύκλο γραφής που μετείχε με τίτλο «Συγγραφείς εξ αγχιστείας». Λογοτεχνικό έργο του με τίτλο: Φεστιβάλ βιβλίου, έχει συμπεριληφθεί στο καλλιτεχνικό ημερολόγιο 2019 του λογοτεχνικού ιστότοπου τοβιβλίο.net.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Περιμένουμε τις απόψεις σας!