Ο «ΚΕΦΑΛΟΣ - Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς» έχει ξεκινήση μία νέα δράση με τίτλο: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ» και προσκαλεί όλους τους Λογοτέχνες, Ποιητές και Συγγραφείς να συμμετάσχουν σ' αυτήν (ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ). Σκοπός της εν λόγω δράσης είναι η προβολή μέσω αφιερωμάτων και συνεντεύξεων των σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών, Ποιητών και Συγγραφέων, είτε έχουν εκδώσει κάποιο βιβλίο είτε όχι και η δημιουργία του πρώτου τόμου της «Ηλεκτρονικής Εγκυκλοπαίδειας των Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών», η οποία θα συσταθεί σε μία ανεξάρτητη ιστοσελίδα με τη μορφή ηλεκτρονικών τόμων και την έκδοση δωρεάν e-book.
Στη σημερινή μας παρουσίαση στα πλαίσια της δράσης: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ», θα σας παρουσιάσουμε τον Λογοτέχνη, Περίανδρο Παπανικολάου, ο οποίος συμμετέχει στην «Εγκυκλοπαίδεια Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών» και απάντησε στις ερωτήσεις του Δημοσιογράφου, Λογοτέχνη και Εκδότη του Περιοδικού Κέφαλος, κ. Πλούταρχου Πάστρα, για το λογοτεχνικό του έργο, τα βιβλία και τη λογοτεχνία.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΠΕΡΙΑΝΡΔΟ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
1. Αν έπρεπε να δώσετε έναν ορισμό για τη λογοτεχνία, ποιος θα ήταν αυτός;
Το σφυρί που διαμορφώνει συνειδήσεις
2. Τι μπορεί να προσφέρει η λογοτεχνία στο σύγχρονο άνθρωπο;
Προσανατολισμό τώρα που δείχνουν τα πάντα να καταρρέουν.
3. Η ποίηση στις ημέρες μας δεν έχει τη θέση που κατείχε παλαιότερα. Για ποιο λόγο πιστεύετε πως συμβαίνει αυτό και πως θεωρείτε ότι θα είναι το μέλλον της;
Γενικά η ποίηση ήταν δύσκολη υπόθεση για τους αναγνώστες. Ελάχιστοι ποιητές αναγνωρίστηκαν από το αναγνωστικό κοινό εν ζωή. Μεγάλη η συμβολή του Μίκη Θεοδωράκη από τη στιγμή που εδραίωσε την έντεχνη μουσική. Ο ίδιος την ορίζει μελοποιημένη υψηλή ποίηση. Στις μέρες μας η επαφή του αναγνωστικού κοινού με την ποίηση, με την σοβαρή ποίηση, λιγοστεύει. Είναι η περίοδος παρακμής που βιώνουμε, πρώτα πολιτισμικής μετά οικονομικής, η οποία έχει ξεκινήσει πριν την κρίση. Γενικά ο σύγχρονος Έλληνας δε θέλει να προβληματίζεται με έννοιες και καταστάσεις. Ίσως όχι άδικα.
4. Και τώρα μία δύσκολη ερώτηση. Τι σημαίνει για σας ποίηση;
Η ποίηση είναι γέννημα της « Πόλεως». Από τα Ομηρικά έπη ακολουθεί η αρχαία τραγωδία. Ως γέννημα λοιπόν της « Πόλεως» η ποίηση εξ’ ορισμού είναι πράξη πολιτική.
5. Πότε ξεκινήσατε ν’ ασχολείστε με την τέχνη του λόγου και ποιος ήταν ο λόγος που σας παρότρυνε;
Ερασιτεχνικά από την εφηβεία. Ακολούθησε ένα μακρύ κενό μέχρι πριν δέκα χρόνια που ξανάρχισα. Τους λόγους ακόμα και σήμερα δε τους έχω εντοπίσει. Γιατί ζωγραφίζει ο ζωγράφος γιατί τραγουδά ο τραγουδιστής; Κάπως έτσι είναι και η ποίηση. Μια προέκταση του εαυτού μας εντελώς φυσική.
6. Γιατί γράφετε;
Οι εικόνες οι λέξεις οι καταστάσεις οι καθημερινές είναι μια συνεχή χαοτική διαδικασία. Με το να γράφω θεωρώ ότι απλές αλλά σημαντικές καταστάσεις μπαίνουν σε μια τάξη.
7. Ποια είναι η πηγή της έμπνευσής σας;
Κυρίως ο άνθρωπος.
8. Με ποιο λογοτεχνικό είδος ασχολείστε περισσότερο;
Με την ποίηση ( το αναφέρω ήδη).
9. Μιλήστε μας για το λογοτεχνικό σας έργο.
Έχω εκδώσει δύο ποιητικές συλλογές την « ΠΡΟΒΕΝΤΖΑ» Εκδ Όστρια και το « Σειράδιο» εκδ. 24grammata. Στο συρτάρι μου είναι έτοιμες άλλες δυο η «Υπο σκιάν» και η «Εν ην» αρκετά ανέκδοτα και στα σκαριά μια νέα συλλογή καθώς και ένα παιδικό παραμύθι η « Ηλιόλουστη».
10. Πείτε μας λίγα λόγια για το τελευταίο σας βιβλίο που έχει τίτλο: «Σειράδιο».
Πρόκειται για μια ποιητική συλλογή που αναφέρεται κυρίως στην σκληρή καθημερινότητα που βιώνει ο λαός μας τα τελευταία χρόνια. Γίνεται αναφορά στις καθημερινές εικόνες της πόλης και αναφορές στον έρωτα.
11. Ποια είναι η αγαπημένη σας ώρα μέσα στην ημέρα που κάθεστε και γράφετε;
Όλες!
12. Πως είναι η ζωή ενός λογοτέχνη στα χρόνια της κρίσης;
Όπως όλων των ανθρώπων … με αγωνία θλίψη αλλα και αποφασιστικότητα.
13. Πως θα χαρακτηρίζατε τη λογοτεχνική παραγωγή σήμερα;
Και με φωτεινά έργα και με όχι τόσο καλά.
14. Ποιο θεωρείτε πως είναι το μυστικό της επιτυχίας ενός Best Seller;
Θα το γνωρίζω όταν θα έχω κάνει Best Seller.
Και με φωτεινά έργα και με όχι τόσο καλά.
14. Ποιο θεωρείτε πως είναι το μυστικό της επιτυχίας ενός Best Seller;
Θα το γνωρίζω όταν θα έχω κάνει Best Seller.
15. Αν έπρεπε να επιλέξετε ανάμεσα στο έντυπο ή στο ηλεκτρονικό βιβλίο, εσείς ποιο θα επιλέγατε;
Και τα δυο είναι ωφέλιμα …αλλά το έντυπο ακόμα κρατά ισχυρή θέση.
16. Ποια συμβουλή θα δίνατε σ’ ένα νέο λογοτέχνη;
Να μη φοβηθεί.
17. Τώρα ας περάσουμε στην πλευρά του αναγνώστη. Ποιο είναι το τελευταίο βιβλίο που διαβάσατε;
Συμπτωματικά εχει πέσει στα χέρια μου το βίβλιο της Αυν Ραντ « Εμείς οι ζωντανοί».
18. Ποια είναι τ’ αγαπημένα σας βιβλία;
Αρκετά το καθένα διαφορετικό και με το να αναφερθώ σε κάποια θα αδικήσω άλλα.
17. Τώρα ας περάσουμε στην πλευρά του αναγνώστη. Ποιο είναι το τελευταίο βιβλίο που διαβάσατε;
Συμπτωματικά εχει πέσει στα χέρια μου το βίβλιο της Αυν Ραντ « Εμείς οι ζωντανοί».
18. Ποια είναι τ’ αγαπημένα σας βιβλία;
Αρκετά το καθένα διαφορετικό και με το να αναφερθώ σε κάποια θα αδικήσω άλλα.
19. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας συγγραφείς;
Οι περισσότεροι Έλληνες λογοτέχνες αλλά στην εφηβεία με επηρέασε πολύ ο Ντοστογιέφσκι.
20. Τελευταία ερώτηση. Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια στο χώρο της λογοτεχνίας;
Ο Σκάπουλος
(του Περίανδρου Παπανικολάου)
(του Περίανδρου Παπανικολάου)
Απ’ όταν ήρθαν οι πρώτοι σκυλευτές
για να μερέψουν, διάλεξαν καλά αυτή τη ξέρα.
Ήταν από τότε άφοβοι και τολμηροί.
Κοκκινισμένα τα μαχαίρια τους, οι ψυχές τους, αχόρταγες, απύθμενες.
Εδώ, όλα ήταν ιδανικά! Κάνεις δε θα τους έβλεπε,
χωρίς ρεσάλτα παράτολμα πια τώρα, είναι εύκολο το κυνήγι.
Από τους πρώτους πέρασαν καιροί πολλοί,
με φόνους και με δόξες, γίνηκαν και καφέ αμάν
και καφέ σαντάν,
στα τώρα φοιτητικές βραδιές των ένδοξων απογόνων.
Απόγονοι.
Ακόμα μ’ ένα κομμάτι σανίδα και τ’ ατσάλι στο χέρι,
ματώνουν τα σπλάχνα της μάνας σκοτώνοντας τα παιδιά της,
για να θραφούν.
Θα σας χαλάσει τη βραδιά η Πασιφάη απόψε!
Στην ξέρα θα μείνετε άπραγοι.
Στοιχειά
κουρσάρικης σποράς.
για να μερέψουν, διάλεξαν καλά αυτή τη ξέρα.
Ήταν από τότε άφοβοι και τολμηροί.
Κοκκινισμένα τα μαχαίρια τους, οι ψυχές τους, αχόρταγες, απύθμενες.
Εδώ, όλα ήταν ιδανικά! Κάνεις δε θα τους έβλεπε,
χωρίς ρεσάλτα παράτολμα πια τώρα, είναι εύκολο το κυνήγι.
Από τους πρώτους πέρασαν καιροί πολλοί,
με φόνους και με δόξες, γίνηκαν και καφέ αμάν
και καφέ σαντάν,
στα τώρα φοιτητικές βραδιές των ένδοξων απογόνων.
Απόγονοι.
Ακόμα μ’ ένα κομμάτι σανίδα και τ’ ατσάλι στο χέρι,
ματώνουν τα σπλάχνα της μάνας σκοτώνοντας τα παιδιά της,
για να θραφούν.
Θα σας χαλάσει τη βραδιά η Πασιφάη απόψε!
Στην ξέρα θα μείνετε άπραγοι.
Στοιχειά
κουρσάρικης σποράς.
Η Ευρύκλεια
(του Περίανδρου Παπανικολάου)
Για είκοσι βόδια την είχε αγοράσει ο Λαέρτης.
Χρέος και τιμή της να μεγαλώσει τον κανακάρη του.
Εκείνο το παμπόνηρο παιδί,
που βελονιά δε του πέρναγες.
Ο γιος του άρχοντα βλέπεις.
Τον μεγάλωσε και όταν έκανε εκείνος παιδί έφυγε για τον πόλεμο.
Δέκα χρόνια εκεί, δέκα χρόνια ύστερα,
ποιος ξέρει τι να έφκιαχνε.
Δεν ήταν να του είχες μπέσα.
Πολλά ακούγονταν, πως μάγισσες και τέρατα
εμπόδιζαν την επιστροφή του.
Μα η Ευρύκλεια δεν πίστευε
Αυτή τον μεγάλωσε
-Ποιος ξέρει που θα καλοπερνάει τώρα, σκέφτονταν.
Είκοσι χρόνια τώρα που μας έχει παρατήσει.
Ήρθαν και οι αγαπητικοί στο σπίτι του.
Καλά κάνουν, ας ήταν αυτός εδώ,
να μη ταλαιπωριέμαι ούτ’ εγώ ούτε η γυναίκα του με δαύτους.
Φταίει κι αυτή όμως, συλλογιόνταν, έπρεπε να είχε διαλέξει,
σιγά μη γυρίσει, αυτός καλά γλεντάει τώρα.
Και όπως συλλογιόνταν βλέπει το σημάδι
-Αυτός είναι γύρισε!
Τότε ήταν που το σκέφτηκε
-Να το πω στους Μνηστήρες;
Χρέος και τιμή της να μεγαλώσει τον κανακάρη του.
Εκείνο το παμπόνηρο παιδί,
που βελονιά δε του πέρναγες.
Ο γιος του άρχοντα βλέπεις.
Τον μεγάλωσε και όταν έκανε εκείνος παιδί έφυγε για τον πόλεμο.
Δέκα χρόνια εκεί, δέκα χρόνια ύστερα,
ποιος ξέρει τι να έφκιαχνε.
Δεν ήταν να του είχες μπέσα.
Πολλά ακούγονταν, πως μάγισσες και τέρατα
εμπόδιζαν την επιστροφή του.
Μα η Ευρύκλεια δεν πίστευε
Αυτή τον μεγάλωσε
-Ποιος ξέρει που θα καλοπερνάει τώρα, σκέφτονταν.
Είκοσι χρόνια τώρα που μας έχει παρατήσει.
Ήρθαν και οι αγαπητικοί στο σπίτι του.
Καλά κάνουν, ας ήταν αυτός εδώ,
να μη ταλαιπωριέμαι ούτ’ εγώ ούτε η γυναίκα του με δαύτους.
Φταίει κι αυτή όμως, συλλογιόνταν, έπρεπε να είχε διαλέξει,
σιγά μη γυρίσει, αυτός καλά γλεντάει τώρα.
Και όπως συλλογιόνταν βλέπει το σημάδι
-Αυτός είναι γύρισε!
Τότε ήταν που το σκέφτηκε
-Να το πω στους Μνηστήρες;
Νεοκλασικό κτήριο
(του Περίανδρου Παπανικολάου)
(του Περίανδρου Παπανικολάου)
Την εποχή εκείνη, οι χτιστάδες,
διακρίνονταν για την ικανότητα τους.
Ήταν αυτοί που έφτιαξαν κι’ αυτό τ’ αρχοντικό
( με πέτρα σμιλεμένη).
Παρ’ όλη την ικανότητα όμως, την τεχνική τους
και τις ιερές προθέσεις τους
στο σπίτι, το αρχοντικό, φύτρωσε μια συκιά,
στον εσωτερικό του χώρο.
Γεγονός απορίας άξιο.
Μήπως τα πουλιά;
Μήπως κάποιος περαστικός;
Απάντηση ικανοποιητική δεν εβρέθει.
Πλεόν έγινε συνήθεια οπτική
το χάλασμα ,η φύσις,
δίπλα στον υπερχειλισμένο κάδο ανακύκλωσης.
διακρίνονταν για την ικανότητα τους.
Ήταν αυτοί που έφτιαξαν κι’ αυτό τ’ αρχοντικό
( με πέτρα σμιλεμένη).
Παρ’ όλη την ικανότητα όμως, την τεχνική τους
και τις ιερές προθέσεις τους
στο σπίτι, το αρχοντικό, φύτρωσε μια συκιά,
στον εσωτερικό του χώρο.
Γεγονός απορίας άξιο.
Μήπως τα πουλιά;
Μήπως κάποιος περαστικός;
Απάντηση ικανοποιητική δεν εβρέθει.
Πλεόν έγινε συνήθεια οπτική
το χάλασμα ,η φύσις,
δίπλα στον υπερχειλισμένο κάδο ανακύκλωσης.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΠΕΡΙΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Γεννήθηκα το φθινόπωρο του 1974 στο Μεσολόγγι, με βιολογική καταγωγή μισή απο Μεσολόγγι και μισή απο Κεφαλοννιά ( Καμιναράτα). Το Μεσολόγγι αν και πληθυσμιακά είναι μια μικρή πόλη στο εσωτερικό της κρύβει ενα μεγάλο αριθμό καλλιτεχνών. Κατ΄εξοχήν πόλη των ποιητών και των λογοτεχνών, ξεκινώντας απο τον Παλαμά για να καταλήξουμε στην Ακακία Κορδόση και το Θωμά Γκόρπα. Οι σπουδές μου έχουν να κάνουν με τον ελληνικό πολιτισμό σαν απόφοιτος του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Εργάζομαι παντού και πουθενά στο ίδιο μέρος. Η πρώτη μου παρουσία στην ποίηση εγινε το 2015 με ην ποιητική συλλογή " Προβέντζα" εκδ ΟΣΤΡΙΑ. Στην πορεία των σκέψεων και των προβληματισμών εγκλωβίστηκα σε ένα ερώτημα. το οποίο ήταν το εξής... " ποιος είναι ο ποιητής;" Η απάντηση μετρατράπηκε αλλιώς στην πορεία. " Ποιος είναι ο ρόλος του ποιητή; " Να πουλάει βιβλία; Η δόξα, φήμη;
Ο ρόλος και η αποστολή του ποιητή είναι ενας και μία. Να βάζει σε τάξη την κοσμική αταξία των παραστάσεων που βιώνει και να τις επιστρέφει απο έκει που τις πήρε. Ο ποιητής είναι ο εγγυητής μέσα στη συμπαντική κοσμογονία της κυκλικής διαδικάσίας, σύλληψη, δημιουργία, επιστροφή. Ο ποιητής είναι η προέκταση και η φωνή της καθημερινής συλλογικής διαδικασίας.
Επομένως είναι μέρος μιας δημιουργικής κατάστασης στην οποία ελεύθερος επιλέγει αξιολογεί, μορφοποιεί, εκφράζει, αποτυπώνει. Δανείζεται και επαναφέρει.Η επαναφορά αυτή δεν πρέπει να αποσκοπεί σε προσωπικές σκοπιμότητες γι΄αυτό και πρέπει να είναι ελεύθερη απο "νομιμότητες" που καταργούν την αποστολή και το ρόλο του ποιητή.
Η ¨ ΠΡΟΒΕΝΤΖΑ¨ επιχειρεί να συνδυάσει μέσα απο απλιές τεχνικές την ποίηση όπως γραφτηκε απο τους κλασικούς στη σημερινή πραγματικότητα. Το " ΣΕΙΡΑΔΙΟ " είναι μια προσπάθεια άμεσης ρεαλιστικής ποιητικής γραφής που κινείται στα όρια της αντεργκράουντ ελληνικής και μεταπολεμικής ποίησης. Στο συρτάρι περιμένουν το φως της δημοσιεύσεις αλλες δυο ποιητικές συλλογές. Η συλλογή " ΥΠΟ ΣΚΙΑΝ" και " ΕΝ ΑΡΧΗ ΗΝ".
* * *
Ο ρόλος και η αποστολή του ποιητή είναι ενας και μία. Να βάζει σε τάξη την κοσμική αταξία των παραστάσεων που βιώνει και να τις επιστρέφει απο έκει που τις πήρε. Ο ποιητής είναι ο εγγυητής μέσα στη συμπαντική κοσμογονία της κυκλικής διαδικάσίας, σύλληψη, δημιουργία, επιστροφή. Ο ποιητής είναι η προέκταση και η φωνή της καθημερινής συλλογικής διαδικασίας.
Επομένως είναι μέρος μιας δημιουργικής κατάστασης στην οποία ελεύθερος επιλέγει αξιολογεί, μορφοποιεί, εκφράζει, αποτυπώνει. Δανείζεται και επαναφέρει.Η επαναφορά αυτή δεν πρέπει να αποσκοπεί σε προσωπικές σκοπιμότητες γι΄αυτό και πρέπει να είναι ελεύθερη απο "νομιμότητες" που καταργούν την αποστολή και το ρόλο του ποιητή.
Η ¨ ΠΡΟΒΕΝΤΖΑ¨ επιχειρεί να συνδυάσει μέσα απο απλιές τεχνικές την ποίηση όπως γραφτηκε απο τους κλασικούς στη σημερινή πραγματικότητα. Το " ΣΕΙΡΑΔΙΟ " είναι μια προσπάθεια άμεσης ρεαλιστικής ποιητικής γραφής που κινείται στα όρια της αντεργκράουντ ελληνικής και μεταπολεμικής ποίησης. Στο συρτάρι περιμένουν το φως της δημοσιεύσεις αλλες δυο ποιητικές συλλογές. Η συλλογή " ΥΠΟ ΣΚΙΑΝ" και " ΕΝ ΑΡΧΗ ΗΝ".
* * *
ΑΝ ΘΕΣ ΚΑΙ ΣΥ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΑΣΧΕΙΣ ΣΤΗ ΔΡΑΣΗ:
ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ
ΚΑΙ ΣΤΗΝ
ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΩΝ ΣΥΧΡΟΝΩΝ
ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ
ΠΑΤΗΣΕ
ΕΔΩ!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Περιμένουμε τις απόψεις σας!