Ο «ΚΕΦΑΛΟΣ - Το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς» έχει ξεκινήσει μία νέα δράση με τίτλο: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ» και προσκαλεί όλους τους Λογοτέχνες, Ποιητές και Συγγραφείς να συμμετάσχουν σ' αυτήν (ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ). Σκοπός της εν λόγω δράσης είναι η προβολή μέσω αφιερωμάτων και συνεντεύξεων των σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών, Ποιητών και Συγγραφέων, είτε έχουν εκδώσει κάποιο βιβλίο είτε όχι και η δημιουργία του πρώτου τόμου της «Ηλεκτρονικής Εγκυκλοπαίδειας των Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών», η οποία θα συσταθεί σε μία ανεξάρτητη ιστοσελίδα με τη μορφή ηλεκτρονικών τόμων και την έκδοση δωρεάν e-book.
Στη σημερινή μας παρουσίαση στα πλαίσια της δράσης: «ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ», θα σας παρουσιάσουμε τη Λογοτέχνιδα, Νίκη Σκουτέρη, η οποία συμμετέχει στην «Εγκυκλοπαίδεια Σύγχρονων Ελλήνων Λογοτεχνών» και απάντησε στις ερωτήσεις του Δημοσιογράφου, Λογοτέχνη και Εκδότη του Περιοδικού Κέφαλος, κ. Πλούταρχου Πάστρα, για το λογοτεχνικό της έργο, τα βιβλία και τη λογοτεχνία.
Για ένα σου βλέμμα
(της Νίκης Σκουτέρη)
* * *
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗ ΝΙΚΗ ΣΚΟΥΤΕΡΗ
1. Αν έπρεπε να δώσετε έναν ορισμό για τη λογοτεχνία, ποιος θα ήταν αυτός;
Η τέχνη του λόγου, το να μπορεί κάποιος τις σκέψεις του , τις απόψεις του , τις εμπειρίες του , τις γνώσεις του να τα μετατρέψει σε συναίσθημα, φαντασία, δημιουργικότητα, πρωτοτυπία και όλα αυτά να τα εκφράσει στο χαρτί παρουσιάζοντας είτε φανταστικές είτε πραγματικές καταστάσεις, προβάλλοντας τον ψυχικό του κόσμο, μεταφέροντας δηλαδή νοήματα και αισθήματα σε λέξεις με τη μορφή γραπτού κειμένου.
2. Τι μπορεί να προσφέρει η λογοτεχνία στο σύγχρονο άνθρωπο;
Λαμβάνοντας την πρόκληση της τεχνολογίας που απορροφά πολλές στιγμές από την ζωή του ανθρώπου στη σύγχρονη εποχή δεν πρέπει να λησμονούμε τις εξής ωφέλειες της λογοτεχνίας στο σύγχρονο άνθρωπο:
Ο άνθρωπος για το κάθε τι αποκτά γνώσεις και η λογοτεχνία του προσφέρει αρκετές. Μέσω αυτής του δίνεται η δυνατότητα να προσεγγίσει ζητήματα τόσο από την προσωπική του όσο και από τη δημόσια ζωή των άλλων. Να κατανοήσει την κοινωνία μέσα από τα μάτια ενός άλλου ανθρώπου, ενός ήρωα και πως αυτός ο ήρωας αντιμετώπισε δυσκολίες και ανάγκες του. Αντιλαμβάνεται έτσι τη σημασία και σπουδαιότητα των διαφορετικών απόψεων και των αντιλήψεων , της πολυφωνίας και του σεβασμού στη διαφορετικότητα του καθενός. Με τον τρόπο αυτό κατανοεί το πόσο προσεκτικός πρέπει να είναι στη διατύπωση των δικών του συλλογισμών, μιας και οι άνθρωποι διαφέρουν τόσο κι εκεί βρίσκεται η ομορφιά της ανθρώπινης ύπαρξης και των κοινωνικών σχέσεων.
Μέσω της ανάγνωσης ο άνθρωπος οδηγείται σε μια διαλεκτική διαδικασία διότι αντιλαμβάνεται ότι για μία διεξοδική και αντικειμενική προσέγγιση των θεμάτων είναι αναγκαίος ο αντίλογος ώστε να οδηγηθεί σε ασφαλή συμπεράσματα. Οι προβληματισμοί αυτοί βοηθούν την σκέψη του και διευρύνουν το πνεύμα του. Κατανοεί ότι κάθε άνθρωπος έχει κάτι σημαντικό να μας πει και μια κατάσταση είναι σύνθετη και όχι μονοσήμαντη.
Επίσης, αποτελεί ένα μέσο ψυχαγωγίας, χαλάρωσης , διασκέδασης και ανάπτυξης της φαντασίας. Κινητοποιεί σημαντικές δεξιότητες του ανθρώπου όπως την παρατήρηση, την μνήμη, την έκφραση, τον συλλογισμό, την κριτική σκέψη.
Ακόμη η λογοτεχνία βοηθά τη σκέψη του ανθρώπου, ενεργοποιεί τον εγκέφαλο, του δίνει την δυνατότητα να εμπλουτίζει τις γλωσσικές και εκφραστικές του δυνατότητες, να εμβαθύνει ανάλογα το είδος της λογοτεχνίας σε επιστημονικά αντικείμενα και να μπορεί να κατανοεί τον κάθε πολιτισμό και τα στοιχεία που τον διακρίνουν.
Ο άνθρωπος για το κάθε τι αποκτά γνώσεις και η λογοτεχνία του προσφέρει αρκετές. Μέσω αυτής του δίνεται η δυνατότητα να προσεγγίσει ζητήματα τόσο από την προσωπική του όσο και από τη δημόσια ζωή των άλλων. Να κατανοήσει την κοινωνία μέσα από τα μάτια ενός άλλου ανθρώπου, ενός ήρωα και πως αυτός ο ήρωας αντιμετώπισε δυσκολίες και ανάγκες του. Αντιλαμβάνεται έτσι τη σημασία και σπουδαιότητα των διαφορετικών απόψεων και των αντιλήψεων , της πολυφωνίας και του σεβασμού στη διαφορετικότητα του καθενός. Με τον τρόπο αυτό κατανοεί το πόσο προσεκτικός πρέπει να είναι στη διατύπωση των δικών του συλλογισμών, μιας και οι άνθρωποι διαφέρουν τόσο κι εκεί βρίσκεται η ομορφιά της ανθρώπινης ύπαρξης και των κοινωνικών σχέσεων.
Μέσω της ανάγνωσης ο άνθρωπος οδηγείται σε μια διαλεκτική διαδικασία διότι αντιλαμβάνεται ότι για μία διεξοδική και αντικειμενική προσέγγιση των θεμάτων είναι αναγκαίος ο αντίλογος ώστε να οδηγηθεί σε ασφαλή συμπεράσματα. Οι προβληματισμοί αυτοί βοηθούν την σκέψη του και διευρύνουν το πνεύμα του. Κατανοεί ότι κάθε άνθρωπος έχει κάτι σημαντικό να μας πει και μια κατάσταση είναι σύνθετη και όχι μονοσήμαντη.
Επίσης, αποτελεί ένα μέσο ψυχαγωγίας, χαλάρωσης , διασκέδασης και ανάπτυξης της φαντασίας. Κινητοποιεί σημαντικές δεξιότητες του ανθρώπου όπως την παρατήρηση, την μνήμη, την έκφραση, τον συλλογισμό, την κριτική σκέψη.
Ακόμη η λογοτεχνία βοηθά τη σκέψη του ανθρώπου, ενεργοποιεί τον εγκέφαλο, του δίνει την δυνατότητα να εμπλουτίζει τις γλωσσικές και εκφραστικές του δυνατότητες, να εμβαθύνει ανάλογα το είδος της λογοτεχνίας σε επιστημονικά αντικείμενα και να μπορεί να κατανοεί τον κάθε πολιτισμό και τα στοιχεία που τον διακρίνουν.
3. Η ποίηση στις ημέρες μας δεν έχει τη θέση που κατείχε παλαιότερα. Για ποιο λόγο πιστεύετε πως συμβαίνει αυτό και πως θεωρείτε ότι θα είναι το μέλλον της;
Ο σύγχρονος άνθρωπος χαρακτηρίζεται από την έλλειψη χρόνου, την αύξηση του ωραρίου εργασίας του, από αλλαγές κοινωνικών συνθηκών , από την αύξηση της ανεργίας, από την οικονομική κρίση της χώρας μας, από κρίση αξιών. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ότι η ρουτίνα, η αβεβαιότητα, η στασιμότητα , η έλλειψη έμπνευσης, η απαισιοδοξία, το οικονομικό αδιέξοδο να αποτελούν τροχοπέδη στην έκφραση και στην δημιουργία κι ενδεχομένως στην πρωτοτυπία. Όταν μπορέσει ο άνθρωπος να απελευθερωθεί από όλα αυτά που τον ταλανίζουν τότε η ποίηση θα ανθοφορήσει .
4. Και τώρα μία δύσκολη ερώτηση. Τι σημαίνει για σας ποίηση;
Ποίηση είναι η αγάπη της ζωής , που εκδηλώνεται ως μουσική των έντονων και ζωηρών συναισθημάτων της ψυχής μας, ταξιδεύοντας μας στον πνευματικό οργασμό όλων αυτών καθώς <<ζωγραφίζονται >> πάνω σε μία κόλλα χαρτί.
5. Πότε ξεκινήσατε ν’ ασχολείστε με την τέχνη του λόγου και ποιος ήταν ο λόγος που σας παρότρυνε;
Από μικρή που θυμάμαι τον εαυτό μου είχα ημερολόγιο κι ένα τετράδιο που έγραφα ποιήματα ζωγραφίζοντάς τα. Στο πέρασμα του χρόνου πολλές φορές προσπάθησα να κρατήσω ημερολόγιο αλλά οι υποχρεώσεις μου αποτελούσαν τροχοπέδη της επιθυμίας μου αυτής. Η φαντασία μου όμως συνέχιζε τα αχαλίνωτα αυτά ταξίδια της κυρίως το βράδυ που πήγαινα για ύπνο. Στη συνέχεια λόγω του επαγγέλματός μου δημιούργησα blog κι εκεί άρχιζα να εκφράζομαι με τον λόγο. Η κοινωνική μου δικτύωση πολλές φορές με ώθησε στην έκφραση διαφόρων σκέψεων και απόψεών μου αποσπώντας θετικά σχόλια από τους ακολούθους μου. Μία φίλη μου συγγραφέας η Ν. Θ., διαβάζοντάς με , με παρότρυνε να συνεχίσω αυτό που κάνω ακούγοντας για πρώτη φορά στη ζωή μου το πόσο δημιουργική ήταν η γραφή μου. Ακόμη κι ο ίδιος ο σύζυγός μου δεν με εμπόδισε ποτέ από τα όνειρά μου. Τους ευχαριστώ όλους!
6. Γιατί γράφετε;
Γράφω διότι μου αρέσει, διότι αισθάνομαι μεγάλη χαρά κι ευτυχία με αυτό που δημιουργώ , το παιδί μου (το δημιούργημά μου) έτσι το θεωρώ, διότι εκφράζω τα συναισθήματά μου, τους προβληματισμούς μου και μετά αισθάνομαι ανακούφιση και λύτρωση επειδή απελευθέρωσα τον ψυχικό μου κόσμο και την φαντασία μου , άνοιξα την ψυχή μου και πέταξα ψηλά, πολύ ψηλά.
7. Ποια είναι η πηγή της έμπνευσής σας;
Τα παιδιά και ο κόσμος τους, ο έρωτας, η αγάπη της ζωής, το ανεκπλήρωτο , η συνεχιζόμενη πάλη του ανθρώπου με τα πρέπει και τα θέλω του.
8. Με ποιο λογοτεχνικό είδος ασχολείστε περισσότερο;
Τα παραμύθια , τα διηγήματα και την ποίηση.
9. Μιλήστε μας για το λογοτεχνικό σας έργο.
Έχω γράψει δύο παραμύθια «Ο Αρλεκινοκλόυν και ο Κλοουναρλεκίνος», ο «Ρεξούλης ο Τραγανούλης» κάποια διηγήματα και αρκετά ποιήματα ανέκδοτα . Ετοιμάζομαι και για ένα τρίτο παραμύθι που θα αναφέρεται στη σημασία της διαφορετικότητας . Βρίσκομαι στην αρχή της δημιουργίας μου!
10. Πείτε μας λίγα λόγια για το τελευταίο σας βιβλίο που έχει τίτλο: «Ο ΡΕΞΟΥΛΗΣ Ο ΤΡΑΓΑΝΟΥΛΗΣ»
Στο σχολείο τα παιδιά έδειξαν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για το θέμα «Οι Δεινόσαυροι». Η τάξη μου είχε 18 αγόρια και ο ενθουσιασμός τους μεγάλος. Ειδικά για τον Τυραννόσαυρο Ρεξ. Ένα βράδυ έγραψα το παραμύθι αυτό που μας παρουσιάζει τον πρωταγωνιστή σαν έναν ανήσυχο και βιαστικό στη ζωή του δεινόσαυρο , με επιθυμίες πολλές για την αυτονόμησή του. Επιθυμία του να ανακαλύψει το μέρος που ζει και να ξεφύγει από τον προστατευτικό κλοιό των γονιών του. Το αφιέρωσα στους δύο γιούς μου , Βαγγέλη και Γιώργο , που κι αυτοί συμπεριφέρονταν σαν Τραγανούληδες και όπως όλα τα παιδιά του κόσμου είχαν την ανάγκη αυτονόμησής τους και ανεξαρτητοποίησής τους. Το παραμύθι αυτό έχει αυτοεκδοθεί στο easy writer .gr , http://www.easywriter.gr/ebooks/item/2787.
11. Ποια είναι η αγαπημένη σας ώρα μέσα στην ημέρα που κάθεστε και γράφετε;
Κυρίως το βράδυ ή το μεσημέρι που ηρεμώ. Πολλές φορές όμως θα τύχει να αποτυπώσω στο κινητό μου ή σε χαρτί κάποια πηγή έμπνευσής μου κατά τη διάρκεια της μέρας.!
12. Πως είναι η ζωή ενός λογοτέχνη στα χρόνια της κρίσης;
Θεωρώ δύσκολη. Μπορεί να μην αναγνωριστεί ποτέ χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τα έργα του δεν είναι σημαντικά ή αξιόλογα. Πολλοί γράφουν διότι θέλουν να γράψουν. Η χρήση της τεχνολογίας άλλαξε εντελώς το τοπίο , πολύ εύκολα μπορεί να γράψει όποιος θέλει και μέσω κοινωνικής δικτύωσης να έρθει σε επαφή με κύκλους λογοτεχνικούς. Εντούτοις όμως η οικονομική κρίση έχει περιορίσει τα θετικά συναισθήματα και υπάρχει περισσότερο απαισιοδοξία και πεσιμισμός σε κάθε τομέα της ζωής του ανθρώπου. Η έμπνευση και η φαντασία εγκλωβίζονται πολλές φορές μέσα σε αυτές τις κοινωνικές συνθήκες και φυσικά το τοπίο των εκδόσεων είναι αρκετά ζοφερό. Η ύπαρξη υπερβολικά πολλών εκδοτικών οίκων και η οικονομική κρίση έχουν γκριζάρει και το τοπίο των εκδόσεων. Πολλοί εκδότες μάλιστα ζητούν από τους ίδιους τους συγγραφείς να επενδύσουν χρήματα για τα βιβλία τους από την μια και από την άλλη μειώνουν το κόστος παραγωγής ενός βιβλίου με πρώτο θύμα ασφαλώς τον συγγραφέα. Πολλές φορές προωθούν γρήγορα και βιαστικά ένα βιβλίο , το διανέμουν σε κάποια βιβλιοπωλεία και δυστυχώς μετά αυτό αφήνεται στην τύχη του. Επομένως ο σύγχρονος λογοτέχνης ότι έχει να κάνει πρέπει να πηγάζει από την αγάπη του και την προσφορά του σε αυτό που δημιουργεί μην περιμένοντας πολλές φορές αναγνώριση. Αυτή μπορεί να μην υπάρξει ποτέ.
13. Ποιο θεωρείτε πως είναι το μυστικό της επιτυχίας ενός Best Seller;
Να έχει ενδιαφέρον για τον αναγνώστη με την πλοκή του , με την αληθοφάνεια των ηρώων του, με τις ανατροπές , την ένταση και την δράση να αγγίζει την καρδιά του αναγνώστη και να τον κάνει να μη θέλει εύκολα να αφήσει το βιβλίο από τα χέρια του. Να το διαβάζει με ευχαρίστηση και αγωνία για την επόμενη σκηνή. Να τον οδηγήσει στην λύτρωση και στην κάθαρση και φυσικά να κινητοποιεί την σκέψη του και την φαντασία του, παραλληρίζοντάς τα με την δική του ζωή.
Να έχει ενδιαφέρον για τον αναγνώστη με την πλοκή του , με την αληθοφάνεια των ηρώων του, με τις ανατροπές , την ένταση και την δράση να αγγίζει την καρδιά του αναγνώστη και να τον κάνει να μη θέλει εύκολα να αφήσει το βιβλίο από τα χέρια του. Να το διαβάζει με ευχαρίστηση και αγωνία για την επόμενη σκηνή. Να τον οδηγήσει στην λύτρωση και στην κάθαρση και φυσικά να κινητοποιεί την σκέψη του και την φαντασία του, παραλληρίζοντάς τα με την δική του ζωή.
14. Αν έπρεπε να επιλέξετε ανάμεσα στο έντυπο ή στο ηλεκτρονικό βιβλίο, εσείς ποιο θα επιλέγατε;
Στην εποχή της τεχνολογίας και τεχνογνωσίας το ηλεκτρονικό βιβλίο αποτελεί μία σύγχρονη, εναλλακτική και οικονομική μορφή αγοράς του ή λήψης του οπότε θα επέλεγα το ηλεκτρονικό βιβλίο κυρίως στο χώρο εργασίας μου . Στην προσωπική μου ζωή όμως εξακολουθώ να επιλέγω το έντυπο βιβλίο διότι το ξεφυλλίζω, επανέρχομαι σε αυτό κατά τακτά διαστήματα, σημειώνω πάνω του, το μυρίζω, το χαϊδεύω, χάνομαι με τις εικόνες του, ομορφαίνει την βιβλιοθήκη μου και μπορώ να το έχω συντροφιά μαζί μου όπου θέλω και όποτε θέλω.
15. Ποια συμβουλή θα δίνατε σ’ ένα νέο λογοτέχνη;
Να γράφει και να μην σταματά να το κάνει. Να ακούει την καρδιά του και τη φωνή που του λέει <<ξεκίνα>>. Να αφήνει την φαντασία του ελεύθερη και στο κάθε συναίσθημά του να βλέπει εικόνες . Να αισθάνεται τη χαρά της δημιουργίας και να πιστέψει στον εαυτό του. Και φυσικά να γράφει για την προσωπική του απόλαυση και επειδή είναι ωραίο να διαβάζουν κάποιοι άλλοι και να προβληματίζονται ή να ευχαριστιούνται από τα γραφόμενα του λογοτέχνη.
16. Τώρα ας περάσουμε στην πλευρά του αναγνώστη. Ποιο είναι το τελευταίο βιβλίο που διαβάσατε;
«Το κλειδί του μυστηρίου» της Αγκάθα Κρίστι, από τη βιβλιοθήκη αστυνομικής φιλολογίας των εκδόσεων Λυχνάρι.
18. Ποια είναι τ’ αγαπημένα σας βιβλία;
Τα πάντα, βιβλίο να έχω και είμαι ευτυχισμένη.
16. Τώρα ας περάσουμε στην πλευρά του αναγνώστη. Ποιο είναι το τελευταίο βιβλίο που διαβάσατε;
«Το κλειδί του μυστηρίου» της Αγκάθα Κρίστι, από τη βιβλιοθήκη αστυνομικής φιλολογίας των εκδόσεων Λυχνάρι.
17. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας συγγραφείς;
Όταν ήμουν στην εφηβεία διάβασα αρκετούς κλασικούς λογοτέχνες όπως Παπαδιαμάντη, Καρκαβίτσα, Καζαντζάκη, Λουντέμη, Ιούλιο Βέρν, Ντοστογιέφσκι. Με το πέρασμα του χρόνου διαβάζω κάθε βιβλίο που θα πέσει στα χέρια μου αλλά η αγάπη μου ήταν και παραμένει σε κείνους τους κλασικούς συγγραφείς. Από ποιητές τον Ρίτσο, τον Σεφέρη, τον Βαλαωρίτη, τον Καρυωτάκη.
Τα πάντα, βιβλίο να έχω και είμαι ευτυχισμένη.
19. Τελευταία ερώτηση. Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια στο χώρο της λογοτεχνίας;
Να συνεχίζω να γράφω και να εκφράζομαι χωρίς να με ενδιαφέρει η αναγνώριση ή η χρηματική απολαβή. Κυρίως θέλω να αισθάνομαι ευτυχισμένη και ολοκληρωμένη δημιουργώντας.
* * *
ΔΙΠΑΤΟ ΧΡΟΝΟΝΤΟΥΛΑΠΟ
(της Νίκης Σκουτέρη)
ΔΙΠΑΤΟ ΧΡΟΝΟΝΤΟΥΛΑΠΟ
(της Νίκης Σκουτέρη)
Aνοίγω το χρονοντούλαπό μου
Και μέσα από εκεί βγάζω τρυφερά την ανάμνηση της ψυχής μου.
Νεύρα σαν υδάτινα μονοπάτια που λιμνάζουν σε χέρια δυνατά,
Χαμόγελο φωτισμένο μόνο για μένα θαρρείς ζωγραφισμένο.
Μάτια γερακίσια και διεισδυτικά,
Σώμα σε ετοιμότητα , γάτας περπατησιά.
Σκύβω κι άλλο και ψάχνω τα μυστικά τα θαμμένα,
Τα σηκώνω ένα ένα και χάνομαι στων γεγονότων τα γραμμένα
Καμπάνες που σημαίνουν δυνατά τα λόγια της αγάπης,
πούπουλα που γαργαλάν τον ανυπόμονο Νοτιά
Και αρχινά ο καύσωνας να διαπερνά
Το κορμί μου και την ανάγκη μου για δροσιά.
Άπλωσε τα χέρια κι άλλο
Σκύψε μαζί μου και άνοιξε τον διπλό τον πάτο
Και δες εκεί
Πάρε το χέρι μου πλεγμένο στο δικό σου
Και με κλειστά τα μάτια μας
Αρπάζουμε του καραβιού την ρότα
Έχει φουρτούνα , σιγαλιά;
Κι αν έχει τι μ’ αυτό;
Ρίξε την άγκυρα κι εγώ
Σαν γοργόνα του αφρισμένου κύματος ορμώ
Και στην αγκάλη μου σφιχτά κρατώ
Εσένα την αγάπη μου ,της μοίρας μου πλεχτό.
4/4/2018
Και μέσα από εκεί βγάζω τρυφερά την ανάμνηση της ψυχής μου.
Νεύρα σαν υδάτινα μονοπάτια που λιμνάζουν σε χέρια δυνατά,
Χαμόγελο φωτισμένο μόνο για μένα θαρρείς ζωγραφισμένο.
Μάτια γερακίσια και διεισδυτικά,
Σώμα σε ετοιμότητα , γάτας περπατησιά.
Σκύβω κι άλλο και ψάχνω τα μυστικά τα θαμμένα,
Τα σηκώνω ένα ένα και χάνομαι στων γεγονότων τα γραμμένα
Καμπάνες που σημαίνουν δυνατά τα λόγια της αγάπης,
πούπουλα που γαργαλάν τον ανυπόμονο Νοτιά
Και αρχινά ο καύσωνας να διαπερνά
Το κορμί μου και την ανάγκη μου για δροσιά.
Άπλωσε τα χέρια κι άλλο
Σκύψε μαζί μου και άνοιξε τον διπλό τον πάτο
Και δες εκεί
Πάρε το χέρι μου πλεγμένο στο δικό σου
Και με κλειστά τα μάτια μας
Αρπάζουμε του καραβιού την ρότα
Έχει φουρτούνα , σιγαλιά;
Κι αν έχει τι μ’ αυτό;
Ρίξε την άγκυρα κι εγώ
Σαν γοργόνα του αφρισμένου κύματος ορμώ
Και στην αγκάλη μου σφιχτά κρατώ
Εσένα την αγάπη μου ,της μοίρας μου πλεχτό.
4/4/2018
Για ένα σου βλέμμα
(της Νίκης Σκουτέρη)
Έπεσε το βλέμμα στη γη και μαζί με αυτό κι εσύ
Έσκυψα να το μαζέψω , να το αγκαλιάσω
Και γλίστρησε πιο πέρα
Πεισματικά προσπάθησα ξανά
Αλλά όλο έφευγες και απομακρυνόσουν
Φοβήθηκα και μια δύναμη άρχιζε να με πνίγει , να με συνθλίβει
Προσπάθησα να σε φωνάξω , να σε καλέσω, να σε παρακαλέσω
Σαν το γοργό πουλί σε είδα ψηλά
Μη φεύγεις … λέξεις σαν αίμα που στάζει χύθηκαν στο μεταξένιο πάπλωμα των ποδιών μου
Περίμενέ με, όχι χωρίς εμένα
και τα δάκρυα άρχισαν να κυλούν σαν καταρράκτες γεμάτοι απληστία να φάνε και να πιουν
Κι εκεί μέσα στην πάλη μεταξύ ύπαρξης και ανυπαρξίας
Δάγκωσα τους φόβους μου, έσκισα τις αμφιβολίες μου,
Πάλεψα για σένα, γδαρμένη, χτυπημένη, γυμνή
Και η ψυχή λεύτερη πέταξε να σε βρει
Εκεί ψηλά που ανάλαφρα κοίταζες τα δώρα του Θεού χαρούμενα .
Άπλωσε το χέρι σου , πιάσε με …σου είπα
Με κοίταξες , χαμογέλασες και μες στη δέσμη χιλιάδων φώτων,
εκκωφαντικών λάμψεων και πύρινης λάβας
Έπιασες το δικό μου και με τα χείλη σου μου τα γαργάλησες!
Ανατριχίλα στο κορμί , βαθιά ηδονή, αγάπη τυφλή
Και διαλυθήκαμε μαζί στη γη!
Ο ΑΡΛΕΚΙΝΟΚΛΟΟΥΝ ΚΑΙ Ο ΚΛΟΟΥΝΑΡΛΕΚΙΝΟΣ
(της Νίκης Σκουτέρη)
Έσκυψα να το μαζέψω , να το αγκαλιάσω
Και γλίστρησε πιο πέρα
Πεισματικά προσπάθησα ξανά
Αλλά όλο έφευγες και απομακρυνόσουν
Φοβήθηκα και μια δύναμη άρχιζε να με πνίγει , να με συνθλίβει
Προσπάθησα να σε φωνάξω , να σε καλέσω, να σε παρακαλέσω
Σαν το γοργό πουλί σε είδα ψηλά
Μη φεύγεις … λέξεις σαν αίμα που στάζει χύθηκαν στο μεταξένιο πάπλωμα των ποδιών μου
Περίμενέ με, όχι χωρίς εμένα
και τα δάκρυα άρχισαν να κυλούν σαν καταρράκτες γεμάτοι απληστία να φάνε και να πιουν
Κι εκεί μέσα στην πάλη μεταξύ ύπαρξης και ανυπαρξίας
Δάγκωσα τους φόβους μου, έσκισα τις αμφιβολίες μου,
Πάλεψα για σένα, γδαρμένη, χτυπημένη, γυμνή
Και η ψυχή λεύτερη πέταξε να σε βρει
Εκεί ψηλά που ανάλαφρα κοίταζες τα δώρα του Θεού χαρούμενα .
Άπλωσε το χέρι σου , πιάσε με …σου είπα
Με κοίταξες , χαμογέλασες και μες στη δέσμη χιλιάδων φώτων,
εκκωφαντικών λάμψεων και πύρινης λάβας
Έπιασες το δικό μου και με τα χείλη σου μου τα γαργάλησες!
Ανατριχίλα στο κορμί , βαθιά ηδονή, αγάπη τυφλή
Και διαλυθήκαμε μαζί στη γη!
(της Νίκης Σκουτέρη)
Tι δύσκολο που είναι να είσαι κλειδωμένος ασφυκτικά σε ένα δωμάτιο μαζί με άλλες κούκλες και μάλιστα πάνω σε ένα ράφι. Καθηλωμένος εκεί!
Το ρολόι τικ τακ τικ τακ ατελείωτα. Κι εσύ ένας μικρός κλόουν να κάθεσαι να περιμένεις πότε θα έρθουν οι απόκριες να ζωντανέψεις , να ξεχυθείς στους δρόμους , να πετάξεις χαρτοπόλεμο, να βρεις μια ντάμα να χορέψετε μαζί, να μαζέψεις παιδιά γύρω σου που χαρούμενα θα κοιτούν τις αστείες παραστάσεις σου και το γέλιο τους θα ακούγεται παντού!
Τικ τακ τικ τακ, θα σταματήσει επιτέλους αυτός ο χτύπος;
-Με ακούει κανείς; Εδώ πάνω είμαι , μπερδεμένος με κάτι ζορό και αγελάδες και καου μποϊς και δεν ξέρω τι άλλο. Με ακούει κανείς; φώναζε ο κλόουν.
-Σταμάτα να φωνάζεις. Με ξεκούφανες φίλε μου, ακούστηκε μια φωνή ακριβώς από το κάτω ράφι.
Ο φίλος μας ο κλόουν έμεινε ακίνητος , έκπληκτος και φοβισμένος. Ποιος ήταν από κάτω; Ποιος ήταν αυτός που του απάντησε; Τόσα χρόνια κανείς δεν του είχε απαντήσει , ούτε είχε ακούσει τίποτα.
-Ποιος είσαι; ρώτησε δειλά.
-Εγώ ο Αρλεκίνος είμαι κι έχω βαρεθεί να σε ακούω να φωνάζεις, να γκρινιάζεις, να στριφογυρνάς και να μουρμουράς.
Ο κλόουν θύμωσε. Ποιος είναι αυτός που τον προσβάλλει έτσι; Αποφάσισε λοιπόν να σκύψει και να δει με τα ίδια του τα μάτια αυτόν τον Αρλεκίνο.
Έσκυψε λοιπόν και βρέθηκε στα πατώματα. Δηλαδή το πάτωμα του ήρθε στο κεφάλι ή το κεφάλι του στο πάτωμα; Ζαλισμένος δεν τον ένοιαζε εκείνη την στιγμή. Άρχισε να τρίβει το κεφάλι του ο φίλος μας ο κλόουν. Πονούσε και όχι μόνο αυτό , κοίταζε ψηλά αλλά πάλι δεν μπορούσε να δει τον Αρλεκίνο στο ράφι που ήταν κάτω από αυτόν. Ήταν πολύ χαμηλά τώρα και δεν το κατάφερνε. Άρχισε λοιπόν:
-Φίλε Αρλεκίνε με ακούς; Έπεσα , χτύπησα, πονάω και πάλι δεν σε βλέπω.
-Ας πρόσεχες ,του απάντησε ο Αρλεκίνος.
-Θέλω να σε δω, είπε ο κλόουν. Με ακούς; Με ακούς; συνέχισε να παρακαλεί.
-Σταμάτα πια , με ξεκούφανες πάλι. Μα πόσο πεισματάρης πρέπει να είσαι! Ορίστε δες με, είπε κι έσκυψε από το ράφι ο μικρός μας Αρλεκίνος.
Ο Κλόουν έμεινε να κοιτάζει ψηλά εκείνη την εκνευριστική φιγούρα που όμως φάνταζε τόσο πανέμορφη στα μάτια του. Χιλιάδες λαμπάκια και αστεράκια φώτισαν τον χώρο γύρω του και μέσα του έγινε μια έκρηξη … ζήλιας. Τι ωραία στολή! Τι ωραία σχέδια! Τι ωραία μάσκα! Και αυτό το καπέλο; Όχι σαν το δικό του το τρύπιο και τα μπαλωμένα ρούχα του! Ένιωσε να φουντώνει από καημό, ζήλια και θυμό. Πολύ θυμό!
-Δεν σε βλέπω καλά. Σκύψε να σε δω καλύτερα , είπε ο κλόουν, και θα σου κάνω πολλά ακροβατικά.
-Αλήθεια ; είπε ο Αρλεκίνος. Ξέρεις πάντα σε θαύμαζα για το πώς καταφέρνεις όλα τα παιδιά και τα κάνεις και γελούν μαζί σου και διασκεδάζουν τόσο. Με εμένα τίποτα!
-Μην το λες αυτό , η στολή σου είναι πολύ ωραία. Μακάρι να είχα κι εγώ μια τέτοια στολή. Η δικιά μου ανακατεμένη με χρώματα, σκισμένη, το βάψιμο στο πρόσωπό μου πολλές φορές με τραβάει , το καπέλο μου φαρδύ … το χάνω και κανείς δεν με παίρνει στα σοβαρά. Ενώ εσύ! Είσαι σαν πρίγκιπας, σαν ουράνιο τόξο, σαν τα χρωματιστά όνειρά μου . Και ζηλεύω πολύ , πάρα πολύ!
Και ο κλόουν μας άρχισε να κλαίει.
Στενοχωρήθηκε ο Αρλεκίνος, από φτωχή οικογένεια ήταν και κάποτε λυπόταν και ζήλευε τα άλλα παιδιά που είχαν στολή μασκαρά να ντυθούν στο καρναβάλι , μέχρι που η μαμά του , του έφτιαξε αυτήν την στολή που έγινε πασίγνωστη σε όλον τον κόσμο. Τον αγαπούσε τον νέο του φίλο κι έτσι με τη θέλησή του έδωσε έναν πήδο και βρέθηκε προσγειωμένος πάνω στον κλόουν.
-Άουτς πόνεσα, είπε ο κλόουν.
-Συγγνώμη φίλε μου καλέ , ήθελα να γνωριστούμε από κοντά. Να μου δείξεις μερικά κόλπα και να σου κάνω ότι χάρη μου ζητήσεις.
-Ότι χάρη σου ζητήσω; ρώτησε ο κλόουν.
-Ναι , σε αισθάνομαι φίλο μου και θέλω να είσαι χαρούμενος. Φτωχό παιδί είμαι κι εγώ κι όχι πλούσιο σαν τον Βασιλιά Μήδα στο τελευταίο ράφι, είπε ο Αρλεκίνος.
Συγκινήθηκε ο κλόουν από τα λόγια του Αρλεκίνου. Μα πώς μπόρεσε να σκεφτεί άσχημα για τον φίλο του αυτόν; Και γιατί ζήλευε; Ο Αρλεκίνος τον θαύμαζε διότι μοίραζε χαρά και γέλιο σε όλα τα παιδιά. Και ο Αρλεκίνος σκόρπιζε χρώματα, αρχοντιά, αγάπη κι αυτός στα παιδιά. Πω πω θαυμασμό που είχε για τον κλόουν! Αυτά σκεφτόταν ο φίλος μας και γέμισε ενοχές για τις σκέψεις του και με φωνή απελπισίας φώναξε πάλι δυνατά:
-Συγγνώμη , με ακούς; Είσαι πραγματικό φίλος μου, με ακούς; Και ξέσπασε σε αναφιλητά.
-Σε ακούω , πάλι φωνάζεις; είπε ο Αρλεκίνος και τον αγκάλιασε. Δεν πειράζει κι εγώ κάποτε σε κοίταζα από το παράθυρο του σπιτιού μου και ζήλευα όλα τα κόλπα που έκανες στα παιδιά και σε όλους τους μασκαράδες. Και δεν μπορούσα να έρθω κοντά σου.
-Θα σου κάνω την χάρη , είπε ο κλόουν και θα κάνω ακροβατικά. Και μετά δεν θέλω τίποτα από σένα , μόνο την αγάπη σου. Κανείς μέχρι τώρα δε με έχει αγαπήσει έτσι!
Και ο φίλος μας ο Κλόουν άρχισε τις αστείες γκριμάτσες και ο Αρλεκίνος ξεκαρδιζόταν στα γέλια. Μπέρδευε τα πόδια του, βρισκόταν στο έδαφος, του έφευγε το καπέλο του και με όλα αυτά πιάστηκε η τιράντα του στο πόμολο της πόρτας και ξαφνικά… έσπασε η τιράντα του και το παντελόνι του έπεσε κάτω και φάνηκε το πουά μπλε, πράσινο, πορτοκαλί , κόκκινο βρακάκι του. Ντροπιάστηκε ο φίλος μας και ο Αρλεκίνος με το θέαμα ξέσπασε πάλι στα γέλια. Προσπάθησε ο Κλόουν να σηκώσει το παντελόνι του και τότε ξέσπασε σε κλάματα. Ο Αρλεκίνος σταμάτησε απότομα τα γέλια κοιτάζοντας απορημένα τον νέο του φίλο .
-Γιατί κλαις; του φώναξε.
-Κλαίω γιατί … γιατί…. γιατί…..έλεγε μέσα από τα αναφίλητά του , χάλασε το παντελόνι μου και τώρα τις απόκριες δε θα βγω να παίξω με τα παιδιά.
Το κλάμα δυνάμωνε και άρχισαν και οι άλλες κούκλες τώρα να διαμαρτύρονται.
-Σταμάτα πια, το κεφάλι μας, τα αυτιά μας, το μυαλό μας , μας ζάλισες του έλεγαν.
-Σταματήστε εσείς, φώναξε ο Αρλεκίνος. Δεν βλέπετε πόσο στενοχωρημένος είναι; Δεν έχετε καρδιά καθόλου; Αγάπη μέσα σας ; Την χαρά της ζωής; Έτσι θα αφήσουμε τον φίλο μας στενοχωρημένο;
Τότε οι κούκλες σταμάτησαν να διαμαρτύρονται και μια απόλυτη ησυχία απλώθηκε στο δωμάτιο.
Πήρε βαθιά ανάσα ο Αρλεκίνος και είπε στον νέο του φίλο:
-Δεν σου είπα ότι θα σου κάνω ό,τι χάρη μου ζητήσεις; Άκου με και μη μου αρνηθείς. Όπως κάποτε το δικό μου όνειρο έγινε πραγματικότητα , έτσι και το δικό σου θα γίνει τώρα. Γι’ αυτό είναι οι φίλοι. Θα φορέσεις την στολή μου που τόσο σου αρέσει κι εγώ θα φορέσω την δική σου. Θα φορώ όμως το δικό μου το καπέλο κι εσύ το δικό σου. Θα φορώ την μάσκα μου κι εσύ θα βάψεις το πρόσωπό σου. Έτσι θα γίνω εγώ ένας Αρλεκινοκλόουν κι εσύ ένας Κλοουναρλεκίνος. Και θα είμαστε φίλοι για πάντα διότι θα έχουμε και ίδια ονόματα αλλά από την ανάποδη.
-Και δε θα στενοχωρηθείς; ρώτησε ο κλόουν
-Όχι διότι δίνω αγάπη και παίρνω την αγάπη σου και γεμίζω με αυτό , γίνομαι πολύ πολύ ευτυχισμένος. Και ξέρεις για ποιον άλλο λόγο; Διότι βρήκα έναν φίλο που θα με κάνει να γελώ και θα με στηρίζει πάντα.
-Είναι αλήθεια Αρλεκίνε μου αυτό. Αλλά υπάρχει ένα πρόβλημα. Κόπηκε η ράντα του παντελονιού μου. Πώς θα το φορέσεις τώρα; απόρησε ο κλόουν.
-Αυτό σε στενοχωρεί; Θα φωνάξω την μαμά μου που ξέρει να ράβει και θα είμαστε τέλειοι μασκαράδες και οι δύο. Έτοιμοι για ξεφάντωμα, απάντησε ο Αρλεκίνος.
Κι έτσι κι έγινε. Η μαμά του έραψε την τιράντα του παντελονιού και ο μικρός κλόουν καμάρωνε για την στολή που πάντα ονειρευόταν και μάλιστα τώρα ήταν διπλά ευτυχισμένος διότι είχε αποχτήσει έναν πολύ σπουδαίο φίλο. Έναν φίλο που ήξερε να προσφέρει ευτυχία.
Την άλλη μέρα της αποκριάς τα παιδιά παραξενεμένα είδαν στην βιτρίνα του καταστήματος αγκαλιασμένους δύο περίεργους και μπερδεμένους μασκαράδες, σφιχταγκαλιασμένους και πολύ πολύ ευτυχισμένους. Τον Κλοουναρλεκίνο και τον Αρλεκινοκλόουν. Μία νέα μόδα άρχισε να κάνει την εμφάνισή της στον χώρο των μασκαράδων.
Και οι ευχές ακούγονταν πέρα ως πέρα: <<Καλή Αποκριά>>, <<Καλό Καρναβάλι με φίλους και αγάπη όπως ο κλόουν και ο αρλεκίνος>>.
Η αγάπη και η πραγματική φιλία κάνει τα αδύνατα δυνατά! Κι έζησαν οι φίλοι μας από τότε για πάντα ευτυχισμένοι .
Πειραιάς, 16/02/2018
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΝΙΚΗΣ ΣΚΟΥΤΕΡΗ
Η Σκουτέρη Νίκη γεννήθηκε στους Γαργαλιάνους Μεσσηνίας και η καταγωγή της είναι από την Λευκάδα. Έχει δύο γιους από τον γάμο της, τον Βαγγέλη και τον Γιώργο. Αποφοίτησε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και διορίστηκε στις 2 Σεπτεμβρίου του 2003 στη δημόσια εκπαίδευση ύστερα από επιτυχή εξέταση στον ΑΣΕΠ. Παρακολούθησε και τις τρεις Φάσεις Εισαγωγικής Επιμόρφωσης, που διοργανώθηκε από το 3ο Περιφερειακό Επιμορφωτικό Κέντρο Αθήνας.
Απέκτησε στις 29 Ιουνίου του 2011, το Δίπλωμα διετούς μετεκπαίδευσης στις Επιστήμες της Αγωγής του Μαράσλειου Διδασκαλείου Αθηνών.
Αποφοίτησε από το πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής με τίτλο : <<Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων>> (Master of Science in Management of Educational Organisations) τον Μάιο του 2018.
Είναι κάτοχος κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας , επιπέδου Β2.
Έχει πιστοποίηση δεξιοτήτων και γνώσεων στις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών, στο πλαίσιο των Πράξεων με γενικό τίτλο << Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση και εφαρμογή των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη>> του Ε.Π. << Εκπαίδευση και Δια Βίου μάθηση>>, ΕΣΠΑ 2007-2013, τόσο στο Α’ Επίπεδο όσο και στο Β’ Επίπεδο.
Τα έτη 2004 έως και 2005 , παρακολούθησε πρόγραμμα συμμετοχικής και συνεργατικής επιμόρφωσης στην προσχολική Αγωγή, από την εταιρεία για την Ανάπτυξη και τη Δημιουργική Απασχόληση των Παιδιών ( ΕΑΔΑΠ). Η επιμόρφωση περιλάμβανε:
- Θεωρητικές αρχές και ιδεολογικές αφετηρίες της μεθόδου Project
- Παιδαγωγική των συμβολαίων
- Μέθοδοι και τεχνικές αξιολόγησης εκπαιδευτικού έργου
- Πρακτικές εφαρμογές και βιωματικά εργαστήρια
Έχει ολοκληρώσει το πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών του κλάδου της, στο πλαίσιο της πράξης: << Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών>> που διεξήχθη το έτος 2011.
Έχει αποκτήσει το 2015 πιστοποιητικό επιμόρφωσης στο ΕΥΖΗΝ, το οποίο αποτελεί ένα πρωτοποριακό Πρόγραμμα του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, το οποίο υλοποιείται με τη συνεργασία των Υπουργείων Παιδείας & Θρησκευμάτων και Πολιτισμού & Αθλητισμού, έχοντας ως τελικό αποδέκτη το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού της χώρας, σε σεμινάρια που αφορούσαν :
- << Βασικά Θέματα Διατροφής >>
- << Διατροφή και Σωματική Δραστηριότητα στην Παιδική Ηλικία>>
Έχει συμμετάσχει με εργασία της στο Πανελλήνιο Συνέδριο της Επιστημονικής Ένωσης Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας για τη Διάδοση των Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση, με τίτλο: << Νέος Παιδαγωγός>>, που έγινε στην Αθήνα ( Ευγενίδειο), στις 3 & 4 Μαϊου 2014. Το συνέδριο ήταν υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων – αριθμός εγκυκλίου του : 118000/Γ2/28-8-2013. Ο τίτλος εργασίας της ήταν :<< Όμορφα, γλυκά μου μήλα. Διδακτικό σενάριο με Τ.Π.Ε. για το Νηπιαγωγείο>>. Η εργασία έχει περιληφθεί στον τόμο πρακτικών του συνεδρίου, με τίτλο: Τα πρακτικά του συνεδρίου << Νέος Παιδαγωγός>>, Αθήνα, 3 &4 Μαϊου 2014 – ISBN: 978-960-99435-5-0 (eBook). Επίσης στις 23 και 24 Μαϊου του 2015, συμμετείχε σε συνέδριο με τίτλο εργασίας: << Εγώ, εσύ, όλοι εμείς , προσπαθούμε μαζί. Σχέδιο Εργασίας>>. Η εργασία έχει περιληφθεί στον Τόμο Πρακτικών του Συνεδρίου, με τίτλο: Τα πρακτικά του 2ου Συνεδρίου: Νέος Παιδαγωγός, Αθήνα, 23 & 24 Μαϊου 2015 – ISBN: 978-960-99435-7-4 (eBook). Το συνέδριο ήταν υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, αριθμός εγκυκλίου: 73234/Γ2/12-05-2014.
Συμμετείχε ως εμψυχώτρια στην εκδήλωση που οργάνωσε η ΟΜΕΡ στην αίθουσα εκδηλώσεων του 1ου Σχολικού Συγκροτήματος Καισαριανής ,στις 20 Μαρτίου 2004, για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, με θέμα:<< Γιορτάζουμε την Άνοιξη>> και σκοπό την οικονομική ενίσχυση του << Κέντρου Συμπαράστασης Παιδιών και Οικογένειας>>.
Συμμετείχε στο 7ο Μαθητικό Φεστιβάλ Έκφρασης και Δημιουργίας του Δήμου Κορυδαλλού ( επί Δημαρχίας Στεφάνου Γ. Χρήστου), Αφιερωμένο στους Ολυμπιακούς Αγώνες 2004, από 22 έως 27 Μαϊου του 2004.
Έχει προσφέρει και προσφέρει εθελοντική εργασία στο Κέντρο Νεότητας του Αγ. Δημητρίου Πειραιώς , στο τμήμα προσχολικής ηλικίας, από το 2011 έως την σήμερον.
ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Κατά τα σχολικά έτη 2003 -2016 έχει εκπονήσει τα εξής προγράμματα Αγωγής Υγείας :
- << Διατροφή και Υγεία>
- << Μαθαίνω να τρώω σωστά, τρέφομαι υγιεινά>>.
- << Εγώ, εσύ, όλοι εμείς , προσπαθούμε μαζί>>.
- << Όλοι έχουμε τα ίδια δικαιώματα>>.
- << Όλοι μαζί μια αγκαλιά>>.
- << Μεγαλώνω τρώγοντας σωστά και παίζοντας αρκετά>>.
Τα εξής πολιτιστικά προγράμματα με θέματα:
- << Το ταξίδι του Οδυσσέα>>
- << Ήχος και Μουσική>>
- << Ταξιδέψτε μαζί μας σε νησιά της Ελλάδας , με συντροφιά την Ελληνική Μυθολογία>>.
- Έχει υλοποιήσει πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με τίτλο : << Νερό , πηγή ζωής>>.
Έχει συμμετάσχει στο Πρόγραμμα για τη Σχολική Καινοτομία κατά το σχολικό έτος 2013- 2014 με θέμα << Δημιουργικά συναπαντήματα με τον αυτοδίδακτο λαϊκό μας ζωγράφο Θεόφιλο Χατζημιχαήλ>>. Την ευθύνη για το πρόγραμμα , το οποίο εκπονήθηκε , μετά από σχετική έγκριση του ΥΠΑΙΘ (7926/13-12-2013) και με τη συνεργασία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) , είχε ο Ευρωπαϊκός Όμιλος Δίκτυο ΜΕΝΩΝ (http: //menon.org.gr), ενώ υποστηριζόταν από τα προγράμματα εκπαιδευτικής έρευνας και καινοτομίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ιδιαίτερα δε τα έργα << OpenDiscoverySpace>>, <<We.learn.it>> και <<InspiringScienceEducation>>.
Το σχολικό έτος 2015 – 2016 υλοποίησε μέσα από την ηλεκτρονική πλατφόρμα www.nutritionactivityprogram.gr το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την ισορροπημένη διατροφή και τη σωματική δραστηριότητα << Μέτρο, Ποικιλία/ Κίνηση, Ευεξία>>. Ο σχεδιασμός του προγράμματος έγινε με βάση τις ευρωπαϊκές συστάσεις για τη διατροφική εκπαίδευση από το <<Health Eating for Young People in Europe: A School Based Nutrition Education Guide>> του European Network of Health Promoting Schools. Το πρόγραμμα αυτό έχει την έγκριση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτική Πολιτικής (αρ. πρωτ. 44/1-9-15). Σχεδιάστηκε από την εκπαιδευτική ομάδα του Βιωματικού Σχολείου6 υπό την επιστημονική καθοδήγηση της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρείας Παχυσαρκίας, της Μονάδας Ενδοκρινολογίας, Σακχαρώδη Διαβήτη και Μεταβολισμού του Αρεταίειου Νοσοκομείου του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Υλοποιήθηκε από το Βιωματικό Σχολείο στα σχολεία Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και εντασσόταν στο εθνικής εμβέλειας πρόγραμμα του QualityNet Foundation για την προώθηση της υπευθυνότητας << Είναι Ευθύνη Όλων μας>>, στον Άξονα Υγεία.
Τα σχολικό έτος 2014 – 2016, συμμετείχε ως συντονίστρια στις Παγκόσμιες Εβδομάδες Δράσεις για την Εκπαίδευση που συνδιοργανώθηκε από την << Παγκόσμια Εκστρατεία για την Εκπαίδευση>> και συντονίστηκε στην Ελλάδα από την ActionAid, με τίτλους: << Η εκπαίδευση στον στόχο ξανά>> και << Παιδιά με Αναπηρία Ορατά σε όλα τα Σχολεία>>. Επίσης της απονεμήθηκαν Έπαινοι, από την Ελληνική Εθνική Επιτροπή της UNICEF για τη συμμετοχή της στο 17ο και 18ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα: << Τα παιδιά γράφουν και ζωγραφίζουν τα Δικαιώματά τους>> και Δίπλωμα Συμμετοχής για την εκπόνηση προγράμματος << Σχολείο Υπερασπιστής των Παιδιών>>.
Έχει συμμετάσχει στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ραδιοφωνικού Ηχητικού μηνύματος και τραγουδιού << Κάν’ το ν’ ακουστεί>>, στο πλαίσιο του 3ου Πανελλήνιου Φεστιβάλ Μαθητικού Ραδιοφώνου, στην κατηγορία << Ραδιοφωνικό μήνυμα>> και με τίτλο συμμετοχής << Φτάνει πια>>. Με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας , Έρευνας και Θρησκευμάτων – Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση , www.edutv.gr , της Επιστημονικής Εταιρείας European School Radio www.europeanschoolradio.eu , με συνδιοργανωτές του Δήμου Αθηναίων, του Ο.Π.Α.Ν.Δ.Α, Τεχνόπολις ΑΕ, του ιδρύματος Μαραγκοπούλου για τα δικαιώματα του ανθρώπου (ΙΜΔΑ)
Έχει υλοποιήσει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα Αστέρι της Ευχής με το μήνυμα : << Το παιδί σκέφτεται για το παιδί, τα υγιή παιδιά σκέφτονται για τα άρρωστα παιδιά>>, με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών και τη διάδοση μηνυμάτων εκπαιδευτικού χαρακτήρα, για τον εθελοντισμό και για την προσφορά.
ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ
Από το 2003 έως και το 2018 έχει παρακολουθήσει πλήθος σεμιναρίων τόσο από τις σχολικούς συμβούλους όσο και από την ΟMEP και άλλους ειδικούς και πανεπιστημιακούς φορείς στα εξής θέματα:
- << Προγράμματα Προσχολικής Εκπαίδευσης & Στρατηγικές Διδακτικής>>
- << Ας κάνουμε μαζί ένα project ( εξοικείωση με τις τεχνικές του σχεδίου εργασίας)
- << Μαθησιακές Δυσκολίες: Πρώιμη Διάγνωση και Έγκαιρη Παρέμβαση>>
- << Η δόμηση της μαθηματικής σκέψης στην προσχολική ηλικία. Θεωρία, παρουσίαση δραστηριοτήτων>>
- << Πρώτη Γραφή και Ανάγνωση, Το θεωρητικό πλαίσιο του Νέου Αναλυτικού Προγράμματος και παραδείγματα από καλές πρακτικές>>
- << Διαθεματικότητα στο Νηπιαγωγείο>>
- << Η ποίηση του λαού και ο παιδικός λόγος>>
- << Το παιδί ως αναγνώστης λογοτεχνημάτων και δημιουργός αφηγηματικών κειμένων>>
- << Βιώνοντας ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο Μουσείο>>
- << Προσεγγίζοντας τις μαθηματικές έννοιες στο Νηπιαγωγείο στα πλαίσια των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων (ΔΕΠΠΣ)>>
- <<Προγράμματα Προσχολικής Εκπαίδευσης και η διαθεματική διδακτική τους προσέγγιση>>
- << Το portfolio (φάκελος αξιολόγησης) και η χρήση του στην Προσχολική Εκπαίδευση>>
- << Ενημέρωση στο ΑΠΣ, ΔΕΠΠΣ και στο νέο βιβλίο << Οδηγός Νηπιαγωγού>>
- << Γύρω από ένα βιβλίο: Καλλιεργώντας τη φιλαναγνωσία στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία>>
- << Πώς τα παιδιά αντιλαμβάνονται τις ηθικές αξίες και ποιος είναι ο αυθεντικός τύπος αγωγής>>
- << Σκουπίδια ανακύκλωση>>
- << Η αντιμετώπιση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών στο Νηπιαγωγείο>>
- << Ψυχική Ενδυνάμωση>> από το Διδασκαλείο
- << Παιδικό Ιχνογράφημα>>, διάρκειας 8 ωρών, από την ΕΥΡΥΜΑΘΕΙΑ ( Κέντρο Ειδικής Διαπαιδαγώγησης).
- << Ετήσιος απολογισμός και σεμινάριο Α΄ Βοηθειών στο νηπιαγωγείο>>
- << Αυτισμός στην προσχολική ηλικία>> και <<Ρόλοι και δυναμικά μέσα στην τάξη>>
- << Επικοινωνία, Συναισθηματική Ανάπτυξη και Συμβουλευτική στο Νηπιαγωγείο>>
- << οι Νέες Τεχνολογίες στο νηπιαγωγείο>>
- << Επιστημονική συνάντηση- ενημέρωση για ΑΕΕ- διαχείριση κρίσεων>>
- << Διαφοροποιημένη Παιδαγωγική>>
- << Η Τέχνη στο Νηπιαγωγείο >>
- <<Διάχυση καλών πρακτικών στο νηπιαγωγείο >>
- << Επιταγές και προκλήσεις του σύγχρονου νηπιαγωγείου>>
- << Ανάλυση παιδικού ιχνογραφήματος, διαχείριση κρίσεων και απώλειας, προβλήματα από την κακή χρήση της φωνής>>
- << Εφαρμογή Μείζονος Προγράμματος Επιμόρφωσης>>
- << Δημιουργικές προσεγγίσεις στο Νηπιαγωγείο>>
- << Μηλιά, ένας χώρος αφήγησης >>
- Έχει παρακολουθήσει τo Διεθνές Συνέδριο που συνδιοργανώθηκε από την Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ., το Βρετανικό Συμβούλιο και τη Microsoft , δηλ. του BRITISH COUNCIL, MICROSOFT, EDUCATION TV AND DIGITAL MEDIA , με τίτλο : << BUILDING SKILLS, THE ROLE OF SKILLS DEVELOPMENT IN EDUCATION>>. Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε στο Συνεδριακό Κέντρο της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας.
- Έχει παρακολουθήσει το Επιστημονικό Σεμινάριο με διεθνή συμμετοχή για την επίσημη παρουσίαση του Εκπαιδευτικού Προγράμματος και της Ψηφιακής Κοινότητας << Out of Eden Learn>> της Παιδαγωγικής Σχολής του Πανεπιστημίου Harvard .
- Έχει παρακολουθήσει ενημερωτική εκδήλωση για τη δράση e Twinning με τίτλο : <<Twinspace H λειτουργία του και η Ενσωμάτωση Διαδικτυακών Εργαλείων σε Έργα e Twinning>>
- Έχει συμμετάσχει σε διήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο που οργάνωσαν η Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων και ο Υπεύθυνος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Π. Ε. Πειραιά, σε συνεργασία με το Γραφείο Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής, Πειραιά και Νήσων, την Εφορεία Αρχαιοτήτων Αθηνών και το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, με τίτλο: << Η διαχείριση του νερού στην Αττική από την αρχαιότητα έως σήμερα>>. Υλοποιήθηκε στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά, στον αρχαιολογικό χώρο του Κεραμεικού, στο σταθμό Μοναστηρακίου και στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.
Η αγάπη της πάντα ήταν τα βιβλία και ο μαγικός κόσμος που ξετυλιγόταν μέσα από αυτά. Από το 2017 αφέθηκε στην συγγραφή ποιημάτων, διηγημάτων και παραμυθιών. Έχει αυτοεκδώσει ηλεκτρονικά e book με τίτλο << Ρεξούλης ο Τραγανούλης >> στο easy writer , http://www.easywriter.gr/ebooks/item/2787 και με ISBN 978 – 618 – 00 – 0307 – 9 . Από τον Σεπτέμβρη του 2018 θεωρείται σπουδάστρια στο εργαστήρι δημιουργικής γραφής << Tabula Rasa>> στο τμήμα Ρητορικής. Η ανάγκη της να εκφράζει τον συναισθηματικό της κόσμο και η παρατήρηση κοινωνικών καταστάσεων την οδηγούν σε δημιουργικά μονοπάτια έκφρασης αυτών στο χαρτί. Η αγάπη των παιδιών , τα φωτεινά και αθώα μάτια τους και τα αγνά χαμόγελά τους την ωθούν να ταξιδεύει μαζί τους στον κόσμο των παραμυθιών και δεν παύουν να αποτελούν ποτέ την πηγή έμπνευσής της.
* * *
ΑΝ ΘΕΣ ΚΑΙ ΣΥ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΑΣΧΕΙΣ ΣΤΗ ΔΡΑΣΗ:
ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ
ΚΑΙ ΣΤΗΝ
ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΩΝ ΣΥΧΡΟΝΩΝ
ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ
ΠΑΤΗΣΕ
ΕΔΩ!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Περιμένουμε τις απόψεις σας!