Συνεχίζουμε την παρουσίαση των μελών της κριτικής επιτροπής του «1ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Ποίησης ΚΕΦΑΛΟΣ» του λογοτεχνικού περιοδικού μας. Σας υπενθυμίζουμε πως κάθε Σαββατοκύριακο και για όλο τον Ιούνιο θα παρουσιάζονται δύο μέλη από τη δεκαμελή κριτική επιτροπή, με μία συνέντευξη που θα δώσουν στον Εκδότη του Περιοδικού, Δημοσιογράφο και Λογοτέχνη, κ. Πλούταρχο Πάστρα.
Στη σημερινή μας παρουσίαση θα σας παρουσιάσουμε την Υποψήφια Διδάκτορα του Τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Κρήτης στον τομέα της Βιοχημείας και Λογοτέχνιδα, την κ. Ειρήνη Μαθιουδάκη, η οποία απάντησε στις ερωτήσεις του Δημοσιογράφου και Λογοτέχνη κ. Πλούταρχου Πάστρα, για το λογοτεχνικό της έργο.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΔΙΔΑΚΤΟΡΑ
ΕΙΡΗΝΗ ΜΑΘΙΟΥΔΑΚΗ
Ε.Μ.: Αρχικά, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω θερμά για την ευκαιρία που μου δώσατε να συμμετέχω σαν μέλος της κριτικής επιτροπής στον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ποίησης του περιοδικού ΚΕΦΑΛΟΣ και να συνεργαστώ, γι’αυτόν τον σκοπό, με τόσο αξιόλογους ομότεχνους. Ακόμη, θα ήθελα να σας συγχαρώ για το λογοτεχνικό σας έργο και να σας ευχηθώ κάθε επιτυχία γι’αυτή την ιδιαίτερα αξιέπαινη προσπάθεια.
1. Ποια θεωρείτε πως είναι τα καταλληλότερα κριτήρια για μία αντικειμενική λογοτεχνική κριτική;
1. Ποια θεωρείτε πως είναι τα καταλληλότερα κριτήρια για μία αντικειμενική λογοτεχνική κριτική;
Όπως κάθε μορφής τέχνη, έτσι και η λογοτέχνια, η τέχνη του λόγου, δεν μπορεί να ζυγιστεί, να μετρηθεί και να προσδιοριστεί σαν ένα φυσικό μέγεθος. Κάποιο λογοτεχνικό έργο κρίνεται με διαφορετικό τρόπο από τον κάθε αναγνώστη, κάθως ο κάθε άνθρωπος το αντιλαμβάνεται αλλιώτικα από τον άλλο, ενώ του προκαλεί ξεχωριστές σκέψεις, συναισθήματα και προβληματισμούς.
Κατά τη δική μου άποψη, ένα καλό λογοτέχνημα μαγνητίζει τον αναγνώστη από τις πρώτες κιόλας γραμμές, του κινεί το ενδιαφέρον και τον προκαλεί να συνέχισει παρακάτω ανακαλύπτωντας όλα τα κρυμμένα μυστικά του. Όσον αφορά την ποίηση, σπουδαίο ρόλο παίζουν οι εικόνες (οπτικές και ακουστικές) που βγαίνουν μέσα από τους στίχους, φυσικά τα συναισθήματα που προκαλεί στον αναγνώστη αλλά και το τελικό νόημα όλου του έργου. Το κατά πόσο δηλαδή το ποίημα καταφέρνει να... πει κάτι, να κάνει αισθητή την παρουσία του και να ακουστεί.
Από την άλλη πλευρά, θεωρώ πως ο πεζός λόγος (διηγήματα, μυθιστορήματα, παραμύθια) κρίνονται κυρίως από την αρτιότητα των χαρακτήρων, την ζωντανή πλοκή του έργου και από το κατά πόσο ο αναγνώστης ταυτίζεται με τους πρωταγωνιστής ψάχνοντας τη λύτρωση μέσα από τις σελίδες.
Κατά τη δική μου άποψη, ένα καλό λογοτέχνημα μαγνητίζει τον αναγνώστη από τις πρώτες κιόλας γραμμές, του κινεί το ενδιαφέρον και τον προκαλεί να συνέχισει παρακάτω ανακαλύπτωντας όλα τα κρυμμένα μυστικά του. Όσον αφορά την ποίηση, σπουδαίο ρόλο παίζουν οι εικόνες (οπτικές και ακουστικές) που βγαίνουν μέσα από τους στίχους, φυσικά τα συναισθήματα που προκαλεί στον αναγνώστη αλλά και το τελικό νόημα όλου του έργου. Το κατά πόσο δηλαδή το ποίημα καταφέρνει να... πει κάτι, να κάνει αισθητή την παρουσία του και να ακουστεί.
Από την άλλη πλευρά, θεωρώ πως ο πεζός λόγος (διηγήματα, μυθιστορήματα, παραμύθια) κρίνονται κυρίως από την αρτιότητα των χαρακτήρων, την ζωντανή πλοκή του έργου και από το κατά πόσο ο αναγνώστης ταυτίζεται με τους πρωταγωνιστής ψάχνοντας τη λύτρωση μέσα από τις σελίδες.
2. Αν έπρεπε να δώσετε έναν ορισμό για την ποίηση, ποιος θα ήταν αυτός;
Είναι αρκετά δύσκολο να δώσει κανείς έναν ορισμό σε κάτι που έχει τόσες διαφορετικές μορφές και τόσες μαγικές ιδιότητες. Στα δικά μου μάτια όμως, ποίηση είναι η δημιουργία σε κάθε της μορφή. Ποίηση είναι η μετατροπή των συναισθημάτων σε λέξεις κι η αποτύπωσή τους στο χάρτι, όμως ποίηση είναι και η ανατολή του ήλιου κάθε πρωί αλλά και η γέννηση ενός παιδιού από το σώμα της μητέρας του...
3. Πως βλέπετε την ποίηση σήμερα; Ποιο θεωρείτε πως θα είναι το μέλλον της;
Στην Ελλάδα, πέρασαν χρόνια που έβγαλαν σπουδαίους ποιητές, χαρίζοντάς μας βαθυά πολιτιστική κληρονομιά. Πολλοί λένε πως τέτοιοι ποιητές δεν υπάρχουν σήμερα γιατί δεν ζούμε σε «δύσκολους καιρούς», τουλάχιστον όχι τόσο δύσκολους όσο τότε (κατοχή, εμφύλιος, χούντα), ώστε κάποιοι να πολεμήσουν με την πένα τους. Πράγματι, ο Σολωμός, ο Ρίτσος, ο Ελύτης δεν πρόκειται να ξανάρθουν, όμως γύρω μας υπάρχουν τόσοι πολλοί άνθρωποι γεμάτοι ταλέντο που λατρεύουν να δημιουργούν.
Η αλήθεια είναι πως η ποίηση είναι ένα δύσκολο είδος λογοτεχνίας τόσο στο να παραχθεί, όσο και στο να εκδοθεί και στη συνέχεια να διαβαστεί. Ακόμη, είναι αλήθεια πως υπάρχουν αρκετοί «ποιητές φανφάρες» εκεί έξω, όμως αυτό δε σημαίνει πως λείπουν οι αληθινοί δημιουργοί. Μόνο αν εκείνοι δεν εγκαταλείψουν το ταλέντο τους και κυνηγήσουν την εσωτερική τους ανάγκη για γραφή, η ποίηση θα έχει στη χώρα μας το μέλλον που της αξίζει.
Η αλήθεια είναι πως η ποίηση είναι ένα δύσκολο είδος λογοτεχνίας τόσο στο να παραχθεί, όσο και στο να εκδοθεί και στη συνέχεια να διαβαστεί. Ακόμη, είναι αλήθεια πως υπάρχουν αρκετοί «ποιητές φανφάρες» εκεί έξω, όμως αυτό δε σημαίνει πως λείπουν οι αληθινοί δημιουργοί. Μόνο αν εκείνοι δεν εγκαταλείψουν το ταλέντο τους και κυνηγήσουν την εσωτερική τους ανάγκη για γραφή, η ποίηση θα έχει στη χώρα μας το μέλλον που της αξίζει.
4. Γιατί γράφετε;
Η γραφή για εμένα έχει να κάνει με μία ανάγκη που βγαίνει από μέσα μου, ήδη από την πρώτη στιγμή που ήρθα σε επαφή με τα γράμματα. Τότε βέβαια δεν ήξερα γιατί μου «άρεσε να γράφω», τώρα όμως γνωρίζω πως δεν μπορώ να ζήσω χωρίς αυτό.
5. Με ποιο λογοτεχνικό είδος ασχολείστε περισσότερο;
Από μικρή ηλικία μου άρεσε να σκαρώνω ιστοριούλες και παραμύθια. Αργότερα στην εφηβεία, ξεκίνησα να καταπιάνομαι με την ποίηση και σήμερα, στην ενήλικη ζωή, γράφω παραμύθια που διαβάζουν τα παιδιά και ποίηση που μένει καλά κρυμμένη μέσα στο συρτάρι μου.
6. Μιλήστε μας για το έργο σας.
Το 2014 πήρα το πτυχίο μου στη Χημεία από το Πανεπίστημιο Κρήτης και έκτοτε εργάζομαι στο εργαστήριο Βιοχημείας του ίδιου Πανεπιστημίου ως μεταπτυχιακή φοιτήτρια (2014-2016) και ως Υποψήφια Διδάκτορας (2016-σήμερα). Η διατριβή μου εστιάζει στη μελέτη ενός παθογόνου βακτηρίου, της Coxiella burnetii, το οποίο προκαλεί τη νόσο πυρετό Q στον άνθρωπο αλλά και σε άλλα θηλαστικά ζώα. Παράλληλα συμμετέχω σε Πανελλήνια Επιστημονικά Συνέδρια ως εισηγήτρια αλλά και ως μέλος οργανωτικής επιτροπής ενώ μέρος των πειραμάτων που πραγματοποιώ λαμβάνει χώρα στο Ινστιτούτ Max Planck Βιοφυσικής στη Φρανκφούρτη της Γερμανίας.
Όσον αφορά τη λογοτεχνική μου πορεία, το 2005 απέσπασα το πρώτο πανελλήνιο βράβειο στον μαθητικό λογοτεχνικό διαγωνισμό του κέντρου «Γέναθλον» με το παραμύθι «Οι περιπέτειες της Σταλίτσας». Μέχρι το τέλος του Λυκείου συμμετείχα σε διάφορους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς, σε κάποιους από τους οποίους είχα αποσπάσει έπαινο για τη συγγραφή παραμυθιού (Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών, 2010) αλλά και ποιήματος (Σύνδεσμος Φιλολόγων Νομού Χανιών, 2010). Το 2013 εκδόθηκε το πρώτο μου παραμύθι με τίτλο «Ο Αφρατούλης στο λαχανόκηπο» από τις εκδόσεις Ίτανος ενώ το 2015 ακολούθησε η «Πριγκίπισσα του Βοτανόκηπου» από τις ίδιες εκδόσεις.
Παράλληλα, τα τελυταία 3 χρόνια αρθρογραφώ με δική μου στήλη («Υγεία και Διατροφή στο μικροσκόπιο») στο ηλεκτρονικό περιοδικό flowmagazine ενώ από το 2016 αναλαμβάνω παιδικά τμήματα δημιουργικής γραφής, φιλαναγνωσίας αλλά και πειραμάτων χημείας για παιδιά στο χώρο των εκδόσεων (itanosconcept) αλλά και εθελοντικά στην Ενορία Νέων Αλατσάτων στο Ηράκλειο Κρήτης.
Όσον αφορά τη λογοτεχνική μου πορεία, το 2005 απέσπασα το πρώτο πανελλήνιο βράβειο στον μαθητικό λογοτεχνικό διαγωνισμό του κέντρου «Γέναθλον» με το παραμύθι «Οι περιπέτειες της Σταλίτσας». Μέχρι το τέλος του Λυκείου συμμετείχα σε διάφορους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς, σε κάποιους από τους οποίους είχα αποσπάσει έπαινο για τη συγγραφή παραμυθιού (Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών, 2010) αλλά και ποιήματος (Σύνδεσμος Φιλολόγων Νομού Χανιών, 2010). Το 2013 εκδόθηκε το πρώτο μου παραμύθι με τίτλο «Ο Αφρατούλης στο λαχανόκηπο» από τις εκδόσεις Ίτανος ενώ το 2015 ακολούθησε η «Πριγκίπισσα του Βοτανόκηπου» από τις ίδιες εκδόσεις.
Παράλληλα, τα τελυταία 3 χρόνια αρθρογραφώ με δική μου στήλη («Υγεία και Διατροφή στο μικροσκόπιο») στο ηλεκτρονικό περιοδικό flowmagazine ενώ από το 2016 αναλαμβάνω παιδικά τμήματα δημιουργικής γραφής, φιλαναγνωσίας αλλά και πειραμάτων χημείας για παιδιά στο χώρο των εκδόσεων (itanosconcept) αλλά και εθελοντικά στην Ενορία Νέων Αλατσάτων στο Ηράκλειο Κρήτης.
7. Ποιο είναι το τελευταίο βιβλίο που διαβάσατε;
Το τελευταίο βιβλίο που διάβασα ήταν δώρο για τα γενέθλιά μου από μία πολύ αγαπημένη μου φίλη. Είναι ο «Μικρόκοσμος» του Michael Crichton, ένα συγκλονιστικό μυθιστόρημα που συνδυάζει ένταση, αγωνία, περιπέτεια, μυθοπλασία και επιστημονικά δεδομένα, σε έναν εκρηκτικό συνδυασμό.
8. Ποια συμβουλή θα δίνατε σ’ ένα νέο λογοτέχνη;
Καθώς συγκαταλέγω και τον εαυτό μου στην κατηγορία του «νέου λογοτέχνη», με την έννοια του πρωτοεμφανιζόμενου, η συμβουλή που θα ήθελα να δώσω είναι να μην σταματά ποτέ να ακολουθεί το ένστικτο της δημιουργίας που κρύβει μέσα του, να μην απογοητεύεται στις κακοτοπιές και να συνεχίζει να αναρωτιέται, να αμφισβητεί και να ερευνά συνεχώς.
9. Ποιος ή ποιοι είναι ο αγαπημένος συγγραφέας ή οι αγαπημένοι σας συγγραφείς;
Ο συγγραφέας που με έχει γοητεύσει ήδη από τα εφηβικά μου χρόνια είναι ο Νίκος Καζαντζάκης, με τα βιβλία του οποίου έχω περάσει πολλά απογεύματα γεμάτα προβληματισμό και συναισθήματα. Ακόμη, θαυμάζω πολύ την Άλκη Ζέη, συγγραφέα που θεωρώ μία από τις κορυφαίες του είδους της. Από ποιητές λατρεύω τον Γιάννη Ρίτσο και τον Οδυσσέα Ελύτη.
10. Πείτε μας λίγα λόγια για το νέο σας βιβλίο.
Πρόκειται για ένα ακόμη παραμύθι που συνδυάζει τον κόσμο της φαντασίας με τη διατροφή και τη φύση. Μετά τα λαχανικά και τα βότανα, σειρά έχει η αγαπημένη σε όλους μας σοκολάτα. «Ο Ζαχαρίας και η νεράιδα Σοκολατένια» αναμένεται να κυκλοφορήσει στα βιβλιοπωλεία τους επόμενους μήνες, από τις εκδόσεις Ίτανος.
* * *
Αναζητώντας την ελπίδα
(ποίημα της Ειρήνης Μαθιουδάκη)
Είναι το ευωδιαστό λουλούδι ή το γαλανό πουλί;
Άλλοι λεν πως είν’ τραγούδι κι άλλοι λεν πως ειν’ ψυχή.
Κάποιοι αισθάνονται γαλήνη κι άλλοι σουβλερή κραυγή.
Τι είναι άραγε η ελπίδα; Θυμάται κάποιος να μου πει;
Ίσως κάποτε την είδα πριν ακόμα σκλαβωθεί.
Έλαμπε σαν το φεγγάρι, ζέσταινε σαν το κέρι,
Είχε του έρωτα τη χάρη κι ήταν όμορφη πολύ.
Μα ακούω αυτούς να λένε ότι έχει πια χαθεί
Έσβησε σαν το φεγγάρι όταν βγαίνει η αυγή.
Που είναι άραγε η ελπίδα; Ποιος μπορεί να μου την βρει;
Μέσα στην καρδιά τ’ανθρώπου ψάχνει σπιτικό να βρει
Να φωλιάσει σαν πουλάκι, να γιατρέψει την πληγή
Να κεντήσει με αγάπη, όνειρα, χρυσή κλωστή
Το χαμόγελο στα χείλη σαν μπουμπούκι για να βγει…
Ζωή
(ποίημα της Ειρήνης Μαθιουδάκη)
κάνε την καρδιά φαρέτρα, ξιφολόγχη τη ψυχή.
Όρθιος μάθε να στέκεσαι μπροστά στου εχθρού τα βέλη
νιώσε βαθιά στα σπλάχνα σου της μοίρας σου την προσταγή.
Λογική μες’ το μυαλό σου, στην ψυχή όνειρα κράτα
να ‘χεις το βλέμμα καθαρό και την ματιά στραμμένη στη ζωή.
Κι αν λαβωθείς και πέσεις κάτω, όρθια κράτα τη ψυχή
ο αητός πετά ψηλά και με φτερά σπασμένα ακόμη.
Μάθε να μη δέχεσαι για τις πράξεις σου αμοιβή
ποτέ προδότης, ποτέ σκλάβος
ποτέ μην πέσεις στην παγίδα μιας ήσυχης ζωής.
Κι όταν η μάχη της ζωής σου βρεθεί πια στο λιόγερμά της
περήφανος κι ελεύθερος θα καταθέσεις τα όπλα.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΕΙΡΗΝΗΣ ΜΑΘΙΟΥΔΑΚΗ
Η Ειρήνη Μαθιουδάκη γεννήθηκε το 1992 στο Ηράκλειο Κρήτης. Αποφοίτησε από το τμήμα Χημείας Πανεπιστημίου Κρήτης το 2014 και τον Νοέμβρη του 2016 απέκτησε το Μεταπτυχιακό Δίπλωμα σπουδών στον τομέα της Βιοχημείας. Σήμερα είναι υποψήφια Διδάκτωρ του Τμήματος Χημείας, Πανεπιστημίου Κρήτης στον τομέα της Βιοχημείας και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Ελλήνων Χημικών, Περιφερειακού Τμήματος Κρήτης.
Παράλληλα, ασχολείται με τη συγγραφή παραμυθιών για παιδιά δημοτικού. Το 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της βιβλίο με τίτλο «Ο Αφρατούλης στον λαχανόκηπο» ενώ το 2015 ακολούθησε «Η Πριγκίπισσα του Βοτανόκηπου», από τις εκδόσεις Ίτανος. Στο παρελθόν έχει διακριθεί σε διαγωνισμούς λογοτεχνίας και ποίησης, σε έναν από τους οποίους απόσπασε το πρώτο πανελλήνιο βραβείο για τη συγγραφή του παραμυθιού «Οι περιπέτειες της Σταλίτσας» (Κέντρο Γέναθλον, Αθήνα 2005).
Επιπλέον, ασχολείται εθελοντικά με την ενισχυτική διδασκαλία μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου για τα μαθήματα των Μαθηματικών και της Χημείας, ενώ τα τελευταία τρία χρόνια έχει αναλάβει το ρόλο της εμψυχώτριας σε μία ομάδα Δημιουργικής Γραφής για παιδιά. Ακόμη, ασχολείται με το παιδικό τμήμα πειραμάτων πάνω στις φυσικές επιστήμες «Οι μικροί Επιστήμονες», το οποίο τρέχει στο Ηράκλειο τα τελευταία δύο χρόνια, με την υποστήριξη των εκδόσεων Ίτανος. Στα ενδιαφέροντά της συγκαταλέγεται η συγγραφή άρθρων και διηγημάτων, ο χορός και η ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων.
Παράλληλα, ασχολείται με τη συγγραφή παραμυθιών για παιδιά δημοτικού. Το 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της βιβλίο με τίτλο «Ο Αφρατούλης στον λαχανόκηπο» ενώ το 2015 ακολούθησε «Η Πριγκίπισσα του Βοτανόκηπου», από τις εκδόσεις Ίτανος. Στο παρελθόν έχει διακριθεί σε διαγωνισμούς λογοτεχνίας και ποίησης, σε έναν από τους οποίους απόσπασε το πρώτο πανελλήνιο βραβείο για τη συγγραφή του παραμυθιού «Οι περιπέτειες της Σταλίτσας» (Κέντρο Γέναθλον, Αθήνα 2005).
Επιπλέον, ασχολείται εθελοντικά με την ενισχυτική διδασκαλία μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου για τα μαθήματα των Μαθηματικών και της Χημείας, ενώ τα τελευταία τρία χρόνια έχει αναλάβει το ρόλο της εμψυχώτριας σε μία ομάδα Δημιουργικής Γραφής για παιδιά. Ακόμη, ασχολείται με το παιδικό τμήμα πειραμάτων πάνω στις φυσικές επιστήμες «Οι μικροί Επιστήμονες», το οποίο τρέχει στο Ηράκλειο τα τελευταία δύο χρόνια, με την υποστήριξη των εκδόσεων Ίτανος. Στα ενδιαφέροντά της συγκαταλέγεται η συγγραφή άρθρων και διηγημάτων, ο χορός και η ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Περιμένουμε τις απόψεις σας!