Η πορεία μέσα στη νύχτα 80 νεαρών αιχμαλώτων, από την Αθήνα σε μια αμμουδιά στο Φάληρο... τα χέρια τους δεμένα με σιδερένια δεσμά στους καρπούς, περπατούν στοιχισμένοι ο ένας πίσω από τον άλλον. Η χαριστική βολή από ξύλινο ρόπαλο στον κρανιακό λοβό. Οι δήμιοι σέρνουν τα άψυχα νεαρά κορμιά και τα παραχώνουν στην άμμο το ένα δίπλα στο άλλο, στον ίδιο τάφο. Στην αρχή μεθοδικά, προσεκτικά, πιο βιαστικά προς το τέλος, μην τους προλάβει το χάραμα. Η εκτέλεση και η ομαδική ταφή των 80 γόνων της αθηναϊκής αριστοκρατίας πρέπει να γίνει κρυφά από τα βλέμματα. Τούτη η σφαγή είναι μιερή για τους πολίτες αυτής της πόλης.
Την παραπάνω σκηνή ζωντανεύουν με τα σώματά τους 80 σύγχρονοι νεαροί Αθηναίοι σε μια μεγάλη οριζόντια οθόνη της βίντεο εγκατάστασης που έχει στήσει στις άδειες αίθουσες του Παλαιού Χημείου, ο Ιάπωνας εικαστικός και σκηνοθέτης Χικάρου Φουτζίι.
Φυσικά και το έργο του «Primary Fact», στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Onassis Fast Forward Festival, σχετίζεται με τον ομαδικό τάφο των αρχαϊκών χρόνων στο Φαληρικό Δέλτα, που συνεχίζει, δύο χρόνια μετά την ανακάλυψή του, να έχει τεράστια απήχηση στην παγκόσμια αρχαιολογική κοινότητα και όχι μόνο.
Εκείνο που αναζητά ο Ιάπωνας καλλιτέχνης είναι το πρωταρχικό γεγονός της εκτέλεσης των νέων, σε μια ταραγμένη εποχή στην ιστορία της Αθήνας, τον 7ο π.Χ αιώνα. Περίοδος που χαρακτηρίστηκε από έριδες των αριστοκρατών για την εξουσία και από εξεγέρσεις. Οι δεσμώτες του Φαλήρου ενδέχεται να είναι οπαδοί του Κύλωνα, του Ολυμπιονίκη που επιχείρησε ανεπιτυχώς να καταλάβει την εξουσία και διασώθηκε χάρη στον πλούσιο πεθερό του, ενώ οι οπαδοί του σφαγιάστηκαν παρότι είχαν διαβεβαιώσεις ότι θα αντιμετωπιστούν σαν ικέτες.
«Τα σύγχρονα κοινωνικοπολιτικά ζητήματα, που οι ρίζες τους ανάγονται στην ιστορία, είναι θέματα που ερευνώ στην τέχνη. Στο συγκεκριμένο μ' ενδιαφέρει ο χρόνος πριν την εγκαθίδρυση της Δημοκρατίας και ο τρόπος που σφαγιάστηκαν οι νέοι, με ιντριγκάρει η εικόνα των σκελετών που βρέθηκαν. Σύμφωνα με τα δεδομένα, δεν γνωρίζουμε με βεβαιότητα τα αίτια της εκτέλεσης των δεσμωτών του Φαλήρου. Όμως, γνωρίζουμε ότι μετά την εκτέλεση γεννήθηκαν οι πρώτοι νόμοι και στη συνέχεια η νομοθεσία πάνω στην οποία στερεώθηκε η Δημοκρατία της κλασικής Αθήνας» μάς έλεγε, καλά διαβασμένος, ο Χικάρου Φουτζίι στη διάρκεια της ξενάγησης.
Στο πρότζεκτ του συνεργάστηκε με τη χορογράφο Πατρίσια Απέργη και για την εκτεταμένη έρευνα του κέρδισε την εμπιστοσύνη της επικεφαλής της ανασκαφής δρ. Στέλλας Χρυσουλάκη, διευθύντριας της Εφορίας Αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής, Πειραιώς και Νήσων.
«Η δουλειά που έκανε ο Χικάρου Φουτζίι είναι "πειραματική αρχαιολογία" και είχε την ικανότητα να είναι ανοιχτός στις αναζητήσεις των αρχαιολόγων» σχολίασε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Στέλλα Χρυσουλάκη, με μια ικανοποίηση για το όλο εγχείρημα του Ιάπωνα εικαστικού, επισημαίνοντας και τον συμβολισμό του κτιρίου της Βιβλιοθήκης της Νομικής Σχολής, όπου φιλοξενείται το έργο. Η κ. Χρυσουλάκη συμμετέχει με την αφήγησή της σε οθόνες της βίντεο εγκατάστασης. Όπως και άλλοι ειδικοί αφού η μέθοδος σ' αυτή τη σωστική ανασκαφική στο οικόπεδο του ΚΠΙΣΝ είναι διεπιστημονική.
Το «Primary Fact» συνεχίζεται ως τις 16 Μαΐου, στο πλαίσιο του Fast Forward Festival. Σήμερα 3/5 και ώρα 19:00 πραγματοποιείται συζήτηση με τον Χικάρου Φουτζίι, την Πατρίσια Απέργη και τη Στέλλα Χρυσουλάκη. Συντονίζει η Κάτια Αρφαρά, καλλιτεχνική διευθύντρια Θεάτρου και Χορού της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Περιμένουμε τις απόψεις σας!